Sötare drinkar

Jag fick en kommentar av Annie, som är en av deltagarna i #bravalnyavanor. Hon har dragit in sin pojkvän i utmaningen eftersom han är nyfiken.  Kul tycker jag! Pojkvännen tycker att de gröna drinkarna blir för beska eller sura och det slutar med att han häller socker i glaset. Annie däremot, har inget problem att dricka dem som de är. Därför vill hon ha tips på frukter, grönsaker eller annat som ger drinken lite sötare smak. Hon har använt banan en del, men vill själv inte ha för mycket banan för att hon inte gillar när den smaken tar överhand.

Det är ju väldigt olika det där vad man gillar och inte, och är man lite sockergris kan man lätt behöva en övergångsperiod när man vänjer sig vid sådant som inte är fullt så sött. Det finns ju massor man kan pimpa sin gröna drink eller smoothie med som inte är rent socker tänker jag. Frukt som ger lite mer sötma (förutom banan) är till exempel mango, granatäpplekärnor, kiwi eller färsk ananas. Själv använder jag ofta lite vaniljpulver i mina gröna drinkar, smoothies eller kokosmjölksyoghurt. En liten klick honung eller 1-2 dadlar kan fungera om man inte är alldeles för sockerkänslig. Gillar man jordnötssmör tycker jag att en klick ekologiskt jordnötssmör funkar fint i både den gröna drinken och smoothien. Jag vill också passa på att tipsa om lakritspulver för den som gillar det. Jag brukar använda det i kaffet, det blir supergott!

Vad har ni andra för bra tips för att göra drinkar och smoothies något sötare?

20140309-184159.jpg

6 thoughts on “Sötare drinkar

  1. Jag har haft en med spenat, avokado och apelsin, sött o gott tyckte även min känsliga mor. I morse hade jag ingen apelsin men pimpade med C-vitaminbrus m apelsinsmak 😉

  2. Jag har ibland sötat med lite honung, eller helt enkelt bara använt vanlijyoghurt i smoothien, men oftast använder jag bara frukter, tycker dadlar, mango och jordgubbar sötar bra om man inte vill ha banansmak…

  3. På Blueberry gör vi de gröna smoothiesarna med äpplen och apelsin och även mango o ananas för att få i lite sötma

Kommentera

