Tajtsens kokosgranola utan dadlar

I veckan gjorde jag en variant på Jeannas kokosgranola. Jag gjorde ofta egen müsli förr men har kommit av mig lite på den biten. Det finns så många spännande fröer och superfood att botanisera med och jag har varit väldigt hooked på det senaste tiden. Jag hade inga dadlar hemma och vet att jag lätt går igång på det däriga sockriga och tänkte att för egen del är det bra att vara utan. Är en inte så sockerkänslig som jag är tror jag att dadlarna is the shit i den här granolan.

20140306-221351.jpg 20140307-093011.jpg

Sätt ungen på 150 grader. Blanda samman följande:
(Jag hackade hasselnötter och mandel grovt).

2 dl havrekärnor
2 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1 dl hasselnötter
1 dl mandel
1 dl kokosflingor
1 dl pumpakärnor
en stor klick kokosfett
1 msk honung
1 tsk vaniljpulver
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
0,5 dl vatten

Rosta i cirka 15 minuter. Ta ut och rör om. Höj ugnen till 175 grader och sätt in plåten i ytterligare ca 5-10 minuter. Granolan ska få fin färg och bli torr.

Jag har ätit granolan som toppning på chiapudding och på min kokosmjölksyoghurt. Slurp!

3 thoughts on “Tajtsens kokosgranola utan dadlar

Kommentera

