#bravalnyavanor: dagens mellanmål

Den här veckan lägger vi fokus på mellis. Jag gillar mellis, men gör det väldigt enkelt: nötter, ägg, raw food-bollar. Jag tror att den här veckan blir väldans rolig för mig, och jag misstänker att jag kommer att få ny inspiration till mellanmål av er som deltar i utmaningen. Jag äter vanligtvis tre mål om dagen: frukost, lunch och middag. Oftast lägger jag in något litet mellanmål mellan lunch och middag. Precis som Jeanna behöver jag oftast fylla på något där på eftermiddagen för att inte bli vrålhungrig till middagen och liksom slänga i mig dagens sista mål. Har jag fyllt på med energi kan jag vara mer mindful när jag äter, och energin blir jämn över dagen. Jag kan nämligen också para ihop sötsug och för litet matintag. När jag inte äter tillräckligt under dagen blir jag sötsugen på kvällen. När jag fyller på bra med energi minimerar jag risken att äta något mindre bra så där i förbifarten. Mellis är bra!

Att planera dagens måltider är nyckeln till framgång för mig. Matlådan är alltid förberedd och packad kvällen innan, så även mellanmål. Det händer ytterst sällan att jag inte har med mig lunch eller mellanmål till jobbet. Idag är det studiedag och den föreläsning jag ska ta del av är inte förlagd på skolan. Det innebär viss planering eftersom jag inte kommer att ha tillgång till kylskåp och behöver ha mellis i väskan. Då tycker jag att en näve nötter eller mandlar är ett bra alternativ. Ägg fungerar också bra. Som sagt, jag är tämligen enkel i mitt sätt att äta mellis och undviker att äta för mycket frukt. Vi är ju väldigt olika där, men när jag enbart äter frukt till mellanmål blir jag svullen i magen och ja, gasig. Äter jag frukt ser jag till att göra det tillsammans med protein. Det fungerar bättre för mig.

Och kom ihåg att dricka mycket vatten under dagen. Vatten förbättrar reningen av kroppen, optimerar näringstillförseln och matsmältningen, håller våra organ igång, forslar bort toxiner och är bra för hud och hår. Får vi i oss för lite vatten under dagen kan vi bli trötta och få huvudvärk, och magen jobbar sämre. Ibland har vi svårt att skilja på när vi är törstiga och hungriga. Brist på vätska kan därför upplevas som ett sug efter något att tugga på. Vet du med dig att du dricker för lite vatten kan detta vara något att rikta uppmärksamhet på den här mellisveckan. Du kanske rentav är törstig när du upplever sötsug?

20140310-080350.jpg20140310-080357.jpg

 

Kommentera

