Det får inte bli fult att träna

Precis som Alla kan träna-Ida har jag i helgen läst och läst inlägg och kommentarer kring debatten om diethets och hälsostress. Bakgrunden är Mia Skäringers artikel i Aftonbladet som på många sätt var en fullträff. Skäringer fick kritik av Kostdoktorn, vars inlägg rörde om i grytan och han fick i sin tur kritik och debatten blev riktigt het.

Jag gillar både Skäringer och Kostdoktorn, och jag förstår bådas inlägg. Jag ser att båda sidor har poäng. Det finns stress och hets kring hälsa, kost och träning idag. Hälsovärlden kan vara tuff, det är jag villig att erkänna. Tyvärr gör hälsovärlden inte alltid gott, och det är vad Skäringer reagerar emot. Ibland får en nog, helt enkelt. Men jag anser också att hälsa, kost och träning är viktiga faktorer i livet. Åtminstone för mig och många andra människor. Jag anser att det är upp till varje individ att hitta sitt sätt och sina villkor när det kommer till att vara hälsosam. Jag tycker också att det kan få se olika ut för oss, vi är ju trots allt olika. Jag vet att det är ofantligt lätt att påverkas av och börja jämföra sig med andra, men det är den biten jag vill motverka. Jag vet att många bloggar som jag följer känner likadant; vi vill inte skapa hälsohets. Vi vill inte få andra människor att må dåligt över sina kostval, sin träning eller sina kroppar. Tvärtom. Vi vill skapa jämvikt. Jag är ju en sån som Skäringer på ett sätt skriver om; en som har gjort en vikt- och hälsoresa. En som har förändrat sitt förhållningssätt till livet. En som mår bättre av att äta något snällare mot kroppen och att träna lite mer, men framför allt att tycka bättre om sig själv. Och det är vad jag fokuserar på: att tycka om mig själv. Fast det är inte det enda. Jag vill också försöka bidra till att du ska tycka bättre om dig själv. Jag vill att du ska förstå att du duger, att du är viktig och vacker och alldeles värdefull.

Jag tränar för min egen skull. Jag äter den mat jag äter för att jag mår bra av det. Jag skriver om hälsa för att jag tycker att det är viktigt, och jag önskar inte bidra till att hetsa andra människor. Att vara hälsosam behöver inte innebära hälsohets, och att träna behöver således inte innebära att man är olycklig. Det finns människor som tränar av fel anledningar, men det finns också människor som gör det för att det gör dem lyckliga. Ja, det fanns en tid när jag sprang ifrån mig själv. När tiden i löparskorna läkte djupa sår och besparade mig tusentals kronor hos psykologen. Men träningen, och då i synnerhet löpningen, gjorde att jag tog mig vidare i livet. Jag kom närmare mig själv och hittade pusselbitar av mig själv som jag tappat på vägen. Pusselbitar jag aldrig haft. Det går att träna utan att vara fantastisk och överdriven, och frågan vi också måste ställa oss är; vem bestämmer vad som är lagom eller överdrivet? Vem gör det? För faktum kvarstår att motion och mat som är bra för kroppen får oss att må bra. Det är aspekter som leder till att vi förhoppningsvis lever ett långt liv. Det får inte bli fult att träna. Och det går att träna och äta må bra-mat utan att ideligen ha mål om att bli snyggare eller smalare eller tajtare. Det går att träna för att man tycker att det är roligt. Precis som att det går att spela schack, hoppa fallskärm eller skaffa hund för att en tycker att det är roligt. Alla vill inte träna, alla tycker inte att det berikar livet precis som att alla inte ser tjusningen med att spela schack. Låt oss vara på det sättet. Alla våra intressen kan gå till överdrift, ja. Träning som schackspel. Vi känner alla ångest över livet ibland och de flesta av oss hittar sätt att hantera den. Det är komplext att vara människa. Men att älska sin träning (eller sitt schack!) och de positiva effekter man känner av det får inte bli skamligt.

Jag menar, precis som Ida, att poängen är att jag förstår både Skäringer och Kostdoktorn. Men jag tycker att vi behöver vara litet ödmjuka inför varandras val i livet. Jag ser inte meningen med att nedvärdera andras livsval eller sätt att leva. Live and let live. Vill du äta kolhydrater gör du det. Vill du undvika dem gör du det. Vill du springa långt i skogen för att det för dig närmare dig själv gör du det. Vill du inte springa gör du inte det. Det handlar om vad du anser vara bra för dig i ditt liv. Om vi slutar jämföra oss med andra och fokuserar på våra egna mål, drömmar och livbejakande aspekter blir andras utseenden, prestationer och livsval inte så viktiga för oss.

Jag värderar inte mitt sätt att leva som rätt sätt att leva och således värderar jag heller inte ditt att leva som rätt eller fel. Jag vill gärna inspirera och motivera dig att leva ditt liv på bästa sätt och som den bästa versionen av dig själv, men vad det innebär för dig är helt upp till dig. Hets uppstår när vi provoceras av andra. Hets uppstår när vi lägger energi på hur andra gör och ser ut. Då är det lätt att vi känner oss fel och tillräckliga för att vi inte gör eller ser ut på samma sätt. Det hetsen behöver inte uppstå om vi istället lägger energi på oss själva och tar ansvar för att leva som vi vill leva istället för att projicera våra livsval på andra. Fokuserar vi på oss själva och det som får oss att må bra behöver vi inte bli litet upphetsade eller provocerade av den som gör på annat sätt. Jag tror nämligen inte att varken du eller jag blir annorlunda förrän den dag vi börjar jämföra oss med andra. Du är du och jag är jag. Låt oss vara på det sättet. Vi behöver inte göra på samma sätt som alla andra, bara för att alla andra gör det. Vad normen än må vara är oviktigt om du är lycklig som du är.

Värt att nämna i sammanhanget är också att det vi kan se av andra människors liv genom sociala medier oftast är en sida. Den sida vi väljer att visa upp. Jag skriver ju ytterst sällan om när jag bajsar eller onanerar, när jag gråter hysteriskt och har panikattacker, när jag bråkar med min mamma eller får en utskällning av en kollega. Det skulle troligen uppfattas lika märkligt och obekvämt som om jag skrek till människor jag träffar på stan att de är färglösa, trögtänkta eller har fula skor på sig. Blir en provocerad och irriterad istället för inspirerad av andra människor på sociala medier finns det en tämligen enkel lösning på det; rensa i dina kanaler. Det behöver inte vara svårare än så. Jag vill inte bidra till hetsen, jag vill bidra till hälsan och välmåendet. Till att må bra, till att tycka om sig själv, till att vara lycklig. Jag vill vara motpolen. Jag vill bidra till att vi äter för att må bra och för att få energi och för att vi älskar våra kroppar. Jag vill bidra till att träning kan vara både glädje och kärlek och inte enbart blodsmak och nedbrutna, smala kroppar. Jag har varit på andra sidan, och jag vet vad det gör med självbild och välmående. Jag vet hur en mår när en står framför spegeln i timmar och säger elaka saker om sin kropp. Jag vet hur en mår när all mat som ligger på tallriken känns som en fiende. Det är inte vad jag vill förmedla till dig. Jag vill förmedla att du är värdefull och vacker, att träning kan vara glädje och att mat får oss att fungera och må bra. Gör ditt liv till ditt. Må så bra du bara kan. Bry dig inte om vad andra gör. Det är vad jag vill bidra till. All hets och press och stress och sjukliga kroppsideal vill jag motverka. Allt det vill jag inte vara del av.

2 thoughts on “Det får inte bli fult att träna

  1. Väldigt bra inlägg! Lite som du känner jag också över den här debatten. Gillade Skäringers krönika och tyckte hon hade många bra poänger men allt är inte svart eller vitt. Jag drar t.ex. ned på kolhydrater för att jag mår bra av det, det är inget jag lider elller hetsar över.

    Och ja, det är en balansgång det där när en skriver om träning. Jag vill försöka förmedla känslan och glädjen, vad det ger mej (och då talar vi inte magrutor).
    Samtidigt har jag också skrivit om min viktnedgång för jag tror att en MÅSTE få tala om såna saker också, jag vill tro att det går att göra på ett bra sätt.

  2. Jättebra skrivet av dig!!! Läser ofta din blogg, men kommenterar aldrig. Kommer ibland liten kommentar på FB (B.A.B.Y…). du är en stor inspiration och jag blir väldigt peppad av det du skriver. Har brottats länge med dåligt självförtroende och jobbar hårt med det. Tack för att allt bra du skriver…

    PS. Jag gillar också Mia Skäringer väldigt mycket och hon har en poäng med mycket av det hon säger….

    Balans..

    Stor kram på dig och fortsätt vara du..

Kommentera

