Hur jag gör med min medvetandebok

Jag har varit väldigt bra på att prestera. Ofantligt jättebra. Prestationsprinsessa ut i fingerspetsarna. Det är inte något som är unikt för mig. Många män och kvinnor har det problemet. Vi värderar våra prestationer bra mycket högre än våra personer. När jag började rota i mig själv kom jag fram till att det inte var något vidare fel på mitt självförtroende. Det vacklade tidvis på grund av min självkänsla och på grund av att jag trodde att jag var en bluff, men jag såg alltid till att prestera. Tyvärr var jag bättre på att lyfta mina misslyckanden mer än mina prestationer, och hur bra jag än presterade hade jag alltid lättare att kritisera det jag inte gjorde fullt så bra. Det fanns alltid något att peka på som kunde ha gjorts lite bättre. Det är sorgligt för på ett sätt är det många fina prestationer jag aldrig riktigt firat. Det var liksom tack och hej, nästa grej.

När jag bestämde mig för att ta tag i min självkänsla och min negativa självbild bestämde jag mig för att se mig själv med klarhet. Jag bestämde mig för att ta bort skygglapparna, acceptera problemen jag hade och göra någonting åt det. Jag behövde skapa positiva förändringar i min självbild. Get up on that horse. Vara kapten på båten. Jag kom nämligen till en punkt där jag insåg att jag hämmade min egen personliga utveckling. Inte mina vänner, inte någon pojkvän, inte någon kollega. Jag. Bara jag. Och jag ville vara den som kunde plocka fram min kreativitet, min energi, min coola personlighet och min drivkraft. Detta utan att fullkomligt ge blanka fan i vad andra tyckte om mig. Det innebar att jag behövde acceptera den jag är och sluta opp att ideligen välja att lyfta det jag gör. Det handlade inte om att tillföra något, utan snarare om att plocka bort föreställningar jag hade om mig själv och föreställningar jag trodde att andra hade om mig. De valda sanningarna jag så varsamt burit omkring på behövde röras om och jag fick inse att att jag hade haft fel i väldigt, väldigt många år. Fel på vilket sätt? Jo, men jag hade ju haft fel i att tro att jag inte dög som jag var. För det var ju det jag kom fram till, och det handlade inte längre om att bevisa det för andra. Den enda jag behövde bevisa det för var mig själv. Det var ju hjärnan jag behövde programmera om, uppdatera och börja tänka tvärtom.

Jag började träna den jag är, inte vad jag gör. Ett verktyg som har varit till stor hjälp har varit medvetandeboken. Jag vet att Mia Thörnblom kallar det för bra-bok, men jag gjorde min egen variant som jag valde att kalla för medvetandeboken. Sophia skrev förra veckan om Bra-boken i ett inlägg. Läs gärna det. För mig är det viktigt att skriva ner saker saker, det hjälper mig att jobba med mina tankar. När vi skriver ner saker blir det mer verkligt, det vi tänker finns och får fäste på ett helt annat sätt. Jag skriver nästan dagligen i min medvetandebok. Där lyfter jag den jag är, inte det jag presterar. Jag skriver ner tre positiva egenskaper varje dag/gång. I början fokuserade jag enbart på sådant som lyfte mig, men när jag upplevde att min självkänsla blev bättre, mer  vältränad började jag också skriva ner egenskaper jag tycker mindre bra om. Detta för att uppmärksamma sådant jag behöver förbättra. Det handlar inte om att såga mig själv vid ankelknölarna på något sätt utan bara att se saker från fler perspektiv. Har jag  till exempel haft en diskussion med någon där kritik mot mig som person uppkommit skriver jag upp den personens synsätt och försöker sätta det i perspektiv. Det har gjort att jag har kunnat se mig själv och mina mindre bra sidor på annat sätt och det har också gjort mig mer ödmjuk. Det är dock något jag inte rekommenderar att göra så länge man har låg självkänsla. I början handlar det enbart om att allting ska kretsa kring dig och det som är positivt med dig. Du är jordens mittpunkt. Varför? För att du är den viktigaste personen i ditt liv och den viktigaste relationen du har att förvalta i ditt liv är relationen med dig själv.

bekräftelsebok kopiera

2 thoughts on “Hur jag gör med min medvetandebok

  1. Precis den insikten som slog mig igår!
    Med hjälp av min brabok och ”magin” kunde jag se att jag fortfarande bedömde mig själv utifrån prestation! Det är något jag kommer få jobba med under hela livet, men jag har blivit ofantligt mycket bättre på att älska mig själv för att jag är jag, vara tacksam för livet, med- & motgångar och har en annan syn på livet!
    Att leva är ett jobb som kräver insats, tid och arbete för att hamna där man vill! Jag kör min bil och är kapten på min båt!
    Kram fina du! ♥

  2. Åh vad fint och viktigt, älskade detta ” För att du är den viktigaste personen i ditt liv och den viktigaste relationen du har att förvalta i ditt liv är relationen med dig själv.” Du får som alltid mig att fundera och bara av att läsa dina kloka ord tänker jag positivare om mig. Kram till dig!

Kommentera

