Raw morotskaka med cashew- och citronfrosting

20140313-122125.jpg

Jag tror att den här morotskakan kan klassas in som topp tio av det godaste jag någonsin har ätit. Alltså, to die for. Jag har länge sneglat på recept för raw morotskaka eftersom just morotskaka är något jag älskar. Verkligen älskar. Att hitta en variant som både jag och min kropp gillar har varit målet. Nu har jag lyckats. Grunden i receptet hittade jag här. Ett ställe där inspirationen flödar!

TILL MOROTSKAKAN
1 dl valnötter
1 dl dadlar
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
½ tsk kardemumma
1/8 tsk muskot
1/8 tsk havssalt
2 dl rivna morötter
½ dl russin

TILL BOTTEN
½ dl dadlar
1 ½ dl nötter (jag använde mandlar och cashew)
1 tsk vaniljpulver
3 msk smält kokosolja
kokosflingor

TILL FROSTINGEN
1 dl blötlagda cashewnötter
1 tsk vaniljpulver
4 dadlar
½ dl vatten
1 msk citronsaft

Mixa nötter och dadlar till botten. Det ska bli en fin massa. Häll sedan över allt i en skål och blanda samman med smält kokosolja. Tryck ut botten i en form med avtagbar kant. Smör gärna med olja och pudra med kokosflingor för att botten inte ska fasta så mycket i formen. Ställ i frysen under tiden du gör morotssmeten.

Mixa dadlar och valnötter så att det blir smuligt. Tillsätt kryddorna och mixa vidare, men bara så att kryddorna blandas samman. Det ska inte bli för mosigt. Häll över i en stor skål och ställ åt sidan. Skala och riv morötterna. Använd en handduk för att vrida ur saften ur morötterna. Morotsjuicen är perfekt att ha i grön drink, så spara den gärna. Tillsätt morötterna till dadel- och nötmixen och blanda samman ordentligt. Blanda sist i russin och rör om noggrant. Ta ut nötbotten ur frysen och bred över morotssmeten. Ställ i frysen cirka 2-3 timmar. Innan servering tar du fram kakan en stund och breder på frostingen. Den gör du genom att mixa samman allting tills det blir mjukt och krämigt, cirka två minuter. Mums!

20140313-122131.jpg 20140313-122137.jpg

One thought on “Raw morotskaka med cashew- och citronfrosting

Kommentera

