Jordgubbs- och mangoglassen du inte vill missa

20140313-212732.jpg

Jag skyller fortfarande all kreativitet på #bravalnyavanor. Jag fullkomligt älskar att experimentera i köket för tillfället. Ni undrar kanske hur det går ihop sig med min nya matbudget. Himla bra ska sägas, jag har inte gått över summan jag planerar att handla för varje vecka och allt som inte äts upp åker in i frysen. Prima ballerina.

Alla som gillar glass räcker upp en hand! Glass är något jag kan sakna, men eftersom jag inte mår så bra av mejeriprodukter är det något jag sällan äter. Sojavarianterna fungerar för min känsliga mage men de innehåller ofta en hel del socker som får min sockerhjärna att gå på helspinn. Det här receptet fungerar finfint för den som vill undvika mejeriprodukter och socker. Den innehåller nämligen enbart kokosmjölk, jordgubbar, mango, vaniljpulver och lite ekologisk honung. Rena och schyssta grejer för kroppen. Aj like!

Det är inte särskilt avancerat att slänga ihop den här glassen. Det kräver bara att du kommer ihåg att ställa in kokosmjölk i frysen några timmar och att du har tålamod att låta glassen frysa efter att du gjort den. Det senare var något svårare att tillämpa.

DU BEHÖVER:

1 pkt koksmjölk på tetra
2 dl frysta jordgubbar
1 dl fryst mango
1-2 tsk vaniljpulver
1-2 msk ekologisk honung
½ dl vatten (vid behov)

Du ställer alltså in kokosmjölken i frysen ett par timmar. Klipp upp förpackningen och du har ett stort block att handskas med beroende på hur länge du haft förpackningen i frysen. Jag lät kokosmjölken tina något innan jag skar den i mindre bitar och stoppade i mixern. Mixa sedan samman ingredienserna i mixer. Du får troligen hålla på en stund för att det ska bli en mjuk och krämig massa. Jag tillsatte lite vatten för att mixern skulle kunna jobba lite lättare, men har du en bra matberedare är det inte säkert att du behöver det. Häll sedan över glassen i en burk och ställ i frysen cirka en timme. Skopa upp kulor och servera i skål. Jag piffade min glass med kakaonibs och bipollen. Ät och njut!

20140313-212739.jpg

 

Kommentera

