Fyra mejerifria frukostar

Som jag skrev tidigare i uppstartsinlägget idag har det fått ta tid för mig att inte ha så mycket mejerier i mitt liv. Första gången jag provade tyckte jag att det var supersvårt. Jag saknade kvarg, jag saknade keso. Det blev en period när jag mest gick och längtade efter allt jag inte fick äta istället för att njuta av allt gott jag faktiskt åt. Därför tror jag att det är bra att börja med en vecka så som vi gör här i #bravalnyavanor. Känslan när man inte får äta något blir ofta en känsla av förbud och vi är få som svarar bra på det. Den här mejerifria veckan handlar inte om förbud på något sätt. Det finna inga pekpinnar. Det är en vecka när vi leker med alternativa metoder och faktiskt tar oss tid att känna efter hur kroppen mår av förändringen. Om jag hade lyssnat noggrant på min kropp när jag började utesluta mejeriprodukter hade den talat om för mig att den gillade det. Min hjärta däremot, den tyckte att det var väldans onödigt att röra om i grytan och försöka hitta nya rutiner. Hjärnan gillar ju det den känner igen. Som sockerjunkie har jag blivit tvungen att lära mig hur min hjärna fungerar och försöka förstå de fallgropar som finns för mig. Och ofta är det på det sättet att min kropp är tacksam över de förändringar som görs medan hjärnan protesterar högt.

Efter den där första perioden utan mejeriprodukter återgick jag till det vanliga men provade vid senare tillfälle igen. Då tillät jag mig att experimentera och leka med livsmedel och smaker under längre tid istället för att ta bort allt på studs. Det fungerade givetvis mycket bättre. Därför är det mitt bästa råd till dig som av en eller annan anledning vill minska på mejeriprodukter (eller något annat du vill äta mindre av): låt det ta lite tid. Rom byggdes inte på en dag. När vi målar upp mat i fint och fult, rätt eller fel framkallas en känsla av att man syndar eller fuskar när man väl äter det där man vill minska på, undvika. Det skapar ingen vidare bra känsla tycker jag. Istället handlar det om att hitta en balans man mår bra av och då och då välja att äta det där man tycker är gott men inte vill eller kan äta varje dag. Ingenting behöver vara svart eller vitt. Säger kroppen att den inte gillar vissa livsmedel tror jag att vi med tiden mer självmant kommer att undvika dem, men det behöver inte vara på det sättet att vi aldrig mer äter det. Jag är till exempel inte glutenallergiker på papper men mår väldigt dåligt av att äta vete, korn och råg och gör helt enkelt inte det av just den anledningen. Hade jag inte fått besvär av gluten hade jag kanske inte alls varit lika ”emot det”, vad vet jag. Jag lägger dock ingen värdering i hur andra gör, jag vet bara hur mycket bättre min kropp mår av att inte äta livsmedel som får mig att må dåligt.

Nå väl. I FB-gruppen har jag märkt att många tycker att det är svårt att minska på eller utesluta mejeriprodukter och därför tänkte jag tipsa om fyra mejerifria frukostar som jag varvar mellan. Annie har delat med sig av en lista på superbra alternativ också. Den tjejen kan det där med att ta bilder som får det att vattnas i munnen alltså. Slurp!

frukostar

  1. Ägg. Ett superbra och fullvärdigt livsmedel. Smidigt att koka kvällen innan och bara plocka fram vid frukosten.
  2. Kokosmjölksyoghurt. Min absoluta favvis. Det går att leka med smakerna i oändlighet. Basen är 1 dl kokosmjölk och 2 ägg. Ta sedan bär/frukt du gillar (blåbär, hallon, jordgubbar, mango, banan, granatäpplekärnor) och mixa tillsammans med vaniljpulver. Den som använder proteinpulver använda en skopa av det eller blanda i andra superfoods. Här hittar du en variant på kokosmjölksyoghurten.
  3. Chiapudding. Går också att leka med smakerna på alla möjliga sätt. Jag tycker bäst om kanel och kardemumma eller kakao. Min vän Amelie gjorde i helgen en variant med hallon och lakritspulver jag ska tipsa om. Hur gott du vill! Recept på en variant med kardemumma hittar du här.
  4. Gröna drinkar! Vi mixade och blandade så många goda gröna drinkar under första veckan i utmaningen och där hoppas jag att ni lyckades hitta några fina favoriter att fortsätta med. Här är mitt favoritrecept.
Annonser

6 thoughts on “Fyra mejerifria frukostar

  1. Hittade din blogg via #bbc2014 på Instagram och jag gillar det du skriver! Min son är allergisk mot mjölkprotein, och jag har upptäckt att jag också mår mycket bättre av att äta mindre mängd mejeriprodukter. Det enda jag inte hittat bra alternativ till är ost och mjölk till kaffet.

    • Vad roligt att du gillar vad jag skriver, tack! Jag kan hålla med dig att det kan kännas svårt att hitta något som känns som mjölk till kaffet, men jag gillar faktiskt kokosmjölk. Det blir en annan konsistens, det kan jag hålla med om, men jag tycker att det smakar himla gott. Jag äter inte så mycket ”vanlig” ost men äter en del fetaost och getost. Det tycker jag fungerar bra för mig, och jag tror också att man får hitta den balans man själv mår bra av. Jag såg dock att Annie (liveitloveit) hade gjort en mejerifri ost. Det kanske är något att prova?

  2. Jag har hittat hit via #bravalnyavanor. Mejerifritt är inte för mig, men jag har lovat mig själv att ha ett öppet sinne och den här chiapuddingen såg frestande ut. Jag har rört ihop den, provsmakat och nu kan jag knappt vänta till frukost imorgon. MUMS!
    Tusen tack.

    • Ett öppet sinne är alltid trevligt 🙂 Och att testa nya saker kan vara väldigt givande. Det fina med utmaningen är ju att man gör precis som man vill. Det finns inga krav på att göra som alla andra. Det kan ju vara spännande att testa lite nytt och se hur man mår, men det finns inget som säger att man inte kan återgå till det vanliga när man har testat. I morgon kommer det ett recept på en supersmaskig chiapudding med hallon och lakrits, den får du prova 🙂

  3. Vill bara nämna att mjölk innehåller kasomorfin (en sorts morfin som bildas av kasein). Eftersom man tillverkar ost med kasein och det är högre halt kasomorfin i ost är det vad som är svårast att sluta med. När jag blev vegan tog det några veckor bara innan suget försvann. Nu äcklas jag av tanken på att mjölk faktiskt är beroendeframkallande.

    • Tack för info. Jag har med handen på hjärtat inte alltför stor koll på det där med ost, men märker skillnad i hur kroppen reagerar (och i hur jag mår) när jag äter vanlig påläggsost och t.ex. getost. Jag vet inte alls hur framställningen skiljer dem emellan, men getosten skapar inte samma ”måste ha-känsla” hos mig. Eftersom jag har uteslutit andra mjölkprodukter i min kost tänker jag inte längre på hur det fick mig att må, mer än att jag faktiskt upplevde positiva förändringar. Kvarg/kesella kunde absolut skapa en känsla i att det var svårt att sluta med, men eftersom jag inte äter det längre kan jag inte säga om det var att jag hade pippi på det för att det var så väldans gott eller om jag på något sätt var styrd av hjärnan. Jag vill nog inte bli helt ostfri, men däremot kan jag minska på intaget som jag har gjort den här veckan. När man skapar nya vanor brukar man hålla kvar vid det som får en att må bra och med tiden gör man sig av med det där man trodde att man ville ha. Lite mindre ost i kosten är säkerligen bara bra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s