Uppstart vecka tre #bravalnyavanor: mejerifritt

God morgon raringar!

Är det inte galet att det redan är dags för tredje veckan av #bravalnyanor? Utmaningar kan ta tendens att kännas långa efter någon vecka men inte den här gången. Det är så roligt och inspirerande. Jag tror en del av tjusningen ligger i att vi byter fokus varje vecka. Det ger variation och det är något jag drivs av. Mycket bra tänkt där Vevve! Jag älskar det faktum att vi har blivit mer än 300 i FB-gruppen. Vilken gemenskap alltså! Är du inte med i gruppen tycker jag att du ska gå med och låta dig inspireras.

20140309-181847.jpg

Hur tänker vi nu kring den tredje veckan?

Temat är mejerifritt och det har skapat flera diskussioner – precis som sig bör. Det finns människor som anser att laktos och gluten är farligt för kroppen, och att vi ska utesluta det helt ur kosten. Man har sin fulla rätt att känna så, och om du som deltagare delar den uppfattningen ska du följa den. Vår intention är inte att skapa rädsla/fobi/antikänsla för livsmedel utan att hitta ett lekfullt sätt att testa nya saker. Många av de mejerilivsmedel som säljs idag är processade till sådan grad att det har visat sig (åtminstone en del) framkalla allergier – så varför inte ta denna vecka att låta kroppen vila och ge munnen nya smaker att utforska. Några mejerifria alternativ kan vara nötmjölk, cashew- eller kokosmjölksyoghurt, havreost eller varför inte en vinägrett istället för att servera måltiden med creme fraiche?

mejerifritt

Hur tänker du kring veckans tema?
Vad vill du testa och utforska?

För min del är det en rolig och inspirerande vecka eftersom jag redan idag håller min kost ganska mejerifri. Jag är laktosintolerant och mår inte särskilt bra av mejeriprodukter även om jag väljer laktosfria alternativ. Att utesluta mejeriprodukter är inte något jag gjorde på en handvändning utan det är något som har fått ta lite tid. Precis som hållbara förändringar bör göra. Jag kommer också möta en del utmaningar den här veckan eftersom jag älskar ost. Jag fullkomligt ä l s k a ar ost! Fetaost, halloumiost och getost är något som ingår i flertalet av mina måltider i vardagen och det kommer att kännas tomt att utesluta det den här veckan. Men! Jag tycker också att det ska bli roligt och spännande att testa andra alternativ.  Jag ska försöka prova nya saker och dela med mig till er. Som bas gillar jag bäst kokosmjölk men tänkte göra en raw lasagne till helgen med cashewost. Det ska bli riktigt spännande. Just frukostar känner jag mig bra på att göra mejerifria och kommer senare idag att tipsa på fyra favoriter.

Titta gärna in och säg hej till de andra starka kvinnorna som är med och sprider ett sunt sätt att leka med maten:
Veronica Jäderlund Skön Puls
Johanna Zackrisson Älskar, älskar inte
Annie Live it, Love it
Tanja Dyredand Ekostil.se
Jeanna minaträningstajts
Elin Elin Wennman
Linda Bryme Härliga Var Dag
Maya Nestorov Oslagbar hälsa
Camilla Johansson PT Camilla
Malin Nylén The B.A.B.Y. Network

Kommentera

