Bara jag och mina löparskor

Glädjeskutt! Endorfinrus! Wiiwawiiwa!

20140318-092534.jpg

Nej, jag har inte laddat frukosten med uppåttjack, jag har sprungit. Utomhus! Jag har ju känt löpsuget på sista tiden men det har ändå varit något som tagit emot. Det blir ju lätt så när det var länge sedan. Man vet att man kommer att gilla det efteråt, men så där innan man sätter igång finns det ett väldans motstånd. Ann-Sofie Forsmark fick mig att sätta ord på mitt varför i lördags och sedan dess har jag varit fast besluten att tiden är inne för mig att börja springa igen. Jag förberedde allting igår genom att lägga fram skor och kläder, banan och min hålla i handen-sten. När klockan ringde var det lite svårt att komma upp, men jag lät rösten som säger att jag kan och vill tala högre en rösten som säger att jag inte behöver.

Sist jag sprang utomhus var någon gång i somras. Kanske i början på hösten, jag minns inte riktigt. Och idag: Herre Gud vad jag älskade det! Jag sprang sju kilometer och blev i ärlighetens namn förvånad över hur enkelt det gick. Jag insåg efter ett tag att jag gett mig ut med fel inställning. Jag hade nämligen förberett mig för att det skulle vara tungt och jobbigt och att jag skulle behöva bita ihop hela tiden. Inte konstigt att jag skapat en känsla av motstånd. Bara en kort stund in i passet kände jag hur hela min bild av löpningen förändrades och jag log brett när jag kände hur benen sprang på och hur hjärnan gillade vad som hände. Jag kände mig stark. Jag kände mig uthållig. Jag kände mig som en miljon svettiga kronor. Jag vet att jag sprang runt sju kilometer för att jag tidigare har mätt upp rundan man i övrigt har jag ingen aning om hur fort jag sprang. Jag struntade helt enkelt i att mäta runda och tid. Jag bestämde mig för att springa så länge det kändes bra, och när jag nådde fram till slutet på rundan som jag vet är fem kilometer hade jag mer kvar att ge. Därför sprang jag en liten runda till. Det är roligt att veta hur fort man springer, men den här gången ville jag bara springa. Jag ville springa utan fokus på prestige och prestation. Jag ville ge mig ut i mina löparskor och känna asfalten under min kropp. Jag ville njuta av den tidiga morgonen. Och jag ville inte ha med mig Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig ut på löprundan. För hon kan alltid springa lite längre, lite snabbare. Idag var det Cecilia som sprang för att hon älskar att springa. Helt utan krav på att tid, sträcka eller prestation. Bara jag och mina löparskor.

20140318-092528.jpg

6 thoughts on “Bara jag och mina löparskor

  1. Åh löpning alltså ❤
    Jag har en liknande kamp här, att lämna den där prestationsdjävulen hemma när jag ska ut och springa. Det är så jäkla mycket härligare utan den, och så blir resultaten bättre på sikt också 😀

    • Ja löpning alltså ❤ så härligt det är när det fungerar! När den rätta känslan infinner sig är det helt oslagbart. Prestationsdjävulen är en svår djävul att bli av med, men jag tror att man måste ge sig själv lite cred för att man faktiskt springer. Att vilja bli bättre och utvecklas är ju inget dumt, men man behöver nog ta lite i taget. Att springa är ju mångt och mycket en frihetskänsla och när man bara springer för att prestera försvinner allt det roliga och härliga. Det är en lärdom som är svår att lära, men ack så viktigt. Precis som du skriver blir man bättre på sikt för att man taggar ner lite grann 🙂 Heja oss helt enkelt!

  2. Åh va det låt roligt 🙂 varje vår vill jag börja springa och varje gång blir det platt fall! Skulle så gärna vilja komma igång på riktigt!! Har du några bra tips och råd? Har lite kilo som jag gärna skulle vilja bli av med så jag antar att varje gång jag börjar är det tungt och jag gillar inte löpning så där jättemycket… Hellre zumban som är rolig 🙂 men nu börjar det bli så fint ute så jag skulle vilja träna ute….

    • Jag tror att man behöver vara litet snäll mot sig själv och ta lite i taget. Man blir inte en bra löpare bara så där utan det är viktigt att vänja kroppen. Jag tror att det är lättare att tycka att det är roligt om man låter sig utvecklas lite i taget. Du kanske kan börja med att springa/jobba och gå lite om vartannat? Ett bra sätt att komma igång med löpningen är att springa en minut och gå en minut. Med tiden kan du springa lite längre och gå lite kortare, kanske springa två minuter och gå en minut, springa tre minuter och gå en minut. Vips kan du springa ett par minuter utan att stanna och på den vägen är det. Det är ju väldigt härligt att vara utomhus på våren och sommaren så löpning är ju ett bra sätt att träna ute då tycker jag 🙂 Du kan väl prova dig fram lite utan att sätta för höga krav på att springa en särskild sträcka. Känn på kroppen, och försök att hitta det roliga i att löpa. Lycka till!

      • Ja jag får ta det lite i taget 🙂 har väl pushat för hårt därav bakslagen… Ska införskaffa mig bra skor och sen gå ut och ha roligt! Ingen tidtagning, kalorikoll…utan bara känna vad min kropp klarar. Min dröm är ju att få den där härliga känslan av att flyga fram 🙂 känna sig stark! Tänkte varva zumba och joggning ! Bygga från grunden och bli stark sakta men säkert 😉 fast idag låg våren långt bort, här kom det snö!! Blev vitt ute :0 men det töar väl snart bort… Hoppas jag.

      • Lite i taget är alltid en bra idé. Tyvärr vill man ofta väldigt mycket på en gång och risken att pusha sig för hårt är stor. Så att skaffa dig ett par bra skor och ha roligt när du tränar låter väldigt bra 🙂 Jag tror att den där drömmen om att flyga fram är bra att ha som en visualisering. Att tänka sig hur det ska kännas är aldrig dumt, den känslan kan man plocka fram när det tar emot. Alla pass, rätt igenom, kanske inte känns som att man flyger men vissa stunder under en löptur kan man känna det. Uppmärksamma hur det känns i kroppen när du känner dig stark och lätt, det gör det lättare för dig när det tar emot. Zumba och löpning låter som ett bra sätt att variera träningen. Lycka till!

Kommentera

