Swedish House of Language: språk- och retorikkurser

Jag beundrar människor som gör sin egen grej. Människor som vågar tänka nytt och satsa på en dröm. Ibland dras jag till dessa människor helt utan att tänka på det. Lika barn leka bäst antar jag. En människa jag beundrar är min kollega och vän Victoria Axelsson. Idag vill jag slå ett slag för hennes utbildningsföretag Swedish House of Language som finns här i Vimmerby. Det är ett tämligen nystartat företag med fokus på språkkurser. I nuläget finns det språkkurser för den som vill vässa sin engelska, sitt kreativa skrivande, prova något så spännande som ryska eller förbättra sin kommunikation och retorik. För den som är nyfiken på spanska eller tyska kommer det längre fram även att finnas kurser inom dessa språk.

SHOL

Jag tycker att det ofantligt roligt att människor med höga ambitioner och idéer satsar på att utveckla Vimmerby som stad. Det är verkligen trevligt när det händer något nytt och när människor vågar satsa på sin idé trots att det tidvis finns visst motstånd i företagsvärlden. Som kvinna kan en behöva tro oerhört mycket på sig själv när en ska driva företag. Kanske allra helst i en småstad. Det kanske är en förutfattad mening, men jag upplever ändå att företag främst drivs av män. Min bild av Vimmerby som plats att starta och driva företag är att det stundtals kan vara mycket svårt. Ser vi till butiker är det många som har svårt att överleva och flertalet butiksägare väljer att stänga sin butik. För många är det säkerligen butiken en dröm som gått i uppfyllelse och därmed också en dröm som går i kras när det är för svårt att hålla den vid liv. Det är synd när en tänker på det, för jag antar att vi som bor i Vimmerby vill att staden ska växa. För att en stad ska växa krävs det givetvis en del av de företag som finns, men det kräver också en del av oss konsumenter. Ibland kan jag uppleva att många vill att det ska hända grejer i staden, men när det arrangeras något, nya butiker öppnar eller nya företag satsar på en idé är det inte en majoritet som stödjer det. Det blir ju en tämligen kluven situation.

Det finns ju många företagare som verkligen satsar på sin grej och går sin egen väg. Människor som kämpar för sitt företag och faktiskt vågar stå kvar när det blåser rejält. Människor som är företagssamma entreprenörer men som ändå är ödmjuka. Människor som jobbar för att allting inte behöver vara som det alltid har varit. Och jag gillar sådana människor. Människor som vågar. Jag tänker bland annat på Linda Carlsson som är VD för MaterialMännen eller Kim Wickström som driver butiken Boston Clothing. Det är i min värld två människor som inspirerar och som arbetar för att utveckla Vimmerby som stad. Även Frederika Svensson som driver företaget Middag Med Mera är ett bevis på att man kan vara ödmjuk och företagare på samma gång. Frederika har sitt säte i Målilla men hennes företag vänder sig också till människor i och kring Vimmerby.

För att då återgå till Swedish House of Language tycker jag att det är fantastiskt att ett sådant företag startar på en sådan liten ort som Vimmerby faktiskt är. Det är ett företag där grundstenen ligger i att våga utvecklas: att våga vässa sitt språk, att våga bli bättre på att tala, att våga bli mer kreativ helt enkelt. Jag är säker på att det är behov som finns även på liten ort och att företaget kommer att kunna utveckla människor både personligt och professionellt. Jag vill också boosta för att de kursledare som finns är utbildade pedagoger med erfarenhet. Vi som kommer att arbeta med kurserna gör det givetvis för att vi tycker att det är roligt, men vi vågar också sticka ut och säga att vi gör det vi gör riktigt bra.

Självfallet tycker jag att det är en ära att få vara del av utbildningsteamet. Jag brinner för retorik som konstform och tycker att det är en av de roligaste bitarna när det kommer till min profession. För mig handlar inte retorik om att tala prydligt utan retorik handlar för mig om att få människor att lyssna på det du har att säga. Tanken med min kurs är just att du ska få möjlighet att utvecklas både privat och professionellt. Kommunikation är något oerhört komplext och i dagens samhälle finns det många sätt att kommunicera på. Fler kanaler ställer högre krav på oss som kommunikatörer och för att undvika de missförstånd och taskiga förhållningssätt gentemot dem vi kommunicerar med behöver vi vässa vår retorik. Att vara bra på retorik är inget antikt och tråkigt, tvärtom. Därför hoppas jag att du som är nyfiken på min kurs eller någon av de andra språkkurserna som erbjuds surfar in på hemsidan och botaniserar i kursdatum och information. Du hittar min kurs här. För visst vill du satsa på dig själv 2014? Jag hoppas att vi ses!

2 thoughts on “Swedish House of Language: språk- och retorikkurser

    • Jättesynd ju! Men vem vet, längre fram kanske det finns kurser över sommaren?! Företaget är i startgroparna och jag misstänker att det kommer att utvecklas med tiden 🙂

Kommentera

