Kycklingsoppa med ingefära, curry och chili

20140319-200231.jpg

Hur går det för er i #bravalnyavanor med att utesluta eller minska på mejeriprodukterna den här veckan? För mig går det faktiskt bättre än väntat att vara utan det där osten. Nu är väl tre ostfria dagar inget att hänga i julgranen men ändå, det känns bra. Kommer jag att helt utesluta ost i min kost efter den här veckan? Troligtvis inte, men jag kan minska på det för i nuläget äter jag en väldans massa ost. Ni kanske har sett att Annie har delat ett recept på vegansk ost. Så spännande. Det ska jag minsann prova när min rättningsbörda avtagit något. Så i juni eller något sådant då. Mitt bidrag till den mejerifria veckan den här torsdagen är en alldeles ljuvlig kycklingsoppa. Alltså, så god! Tycker man om curry kommer smaklökarna dansa. Jag lovar!

DU BEHÖVER:

1 kilo kycklingfiléer
1-2 förpackningar kokosmjölk  (jag använder alltid kokosgrädde på tetra)
4 stora morötter
en bit färsk ingefära
saften av en citron
3 vitlöksklyftor
1msk curry
1-2 tsk chilipulver (beroende på hur stark du vill ha din soppa)
1 tsk paprikapulver
salt och svartpeppar
1 ekologisk kycklingbuljong
smör att steka i
en skvätt vatten, ca 5 dl

  • Skär kyckling i mindre bitar och stek dem lätt tillsammans med en vitlöksklyfta du hackat i mindre bitar, salt, svartpeppar, paprikapulver och lite curry. Ställ åt sidan.
  • Stek sedan två vitlöksklyftor i smör (också hackade i mindre bitar) tillsammans med riven ingefära.
  • Riv morötterna grovt och stek dem tillsammans med vitlöken och ingefäran.
  • Häll sedan över kokosmjölken och låt koka upp. Sänk värmen och tillsätt curry och chilipulver. Rör om en stund.
  • Lägg sedan i kycklingen och buljong och låt småkoka. Jag hällde på en skvätt vatten för att få något mer spad av soppan, men var försiktig med hur mycket vatten du använder. Det blir lätt blaskigt.
  • Smaka av och se om du behöver mer av någon krydda.

Vill du ha soppan vegetarisk utesluter du bara kycklingen och tillsätter ett par morötter extra. Den blir supergod både med och utan kyckling. Vis sidan av serverade jag en sallad med ruccola, sockerärtor, tomat och oliver. Mums!

20140319-200224.jpg 20140319-200237.jpg

Kommentera

