Nya kompisar att möta våren i

Jag vet inte om det finns något så spännande som nya löparskor. Det blir liksom pirrigt i kroppen och lusten till att springa infinner sig bums. Ibland är det en riktigt bra självpepp att införskaffa sig nya träningskläder. De löparskor jag i nuläget använder har jag sprungit många mil i. De är inte helt utslitna än, men börjar nog bli på gränsen. Jag kan variera mellan de nya och de gamla lite då och då. Är det något jag är noga med är det att ha bra skor på fötterna. Man ska ta väl hand om sina tassar och ben.

Jag har använt Nike i alla år. Det är säkerligen tio år sedan jag använde något annat märke. Det gör mig partiskt i frågan men jag tycker att Nike erbjuder mycket, mycket bra skor. Så pass bra att jag aldrig har upplevt att jag behöver prova något annat märke. Sedan något år tillbaka har jag använt barfotaskor vid löpning och gillar det. Den här modellen, Nike Free Run + 3.0 V5, är en neutral barfotasko som ska ge känslan av att springa barfota men som också ger bra kontroll. När jag provade skon kändes den något annorlunda än den tidigare modell jag har och det ska bli oerhört spännande att provspringa nästa vecka. Och visst är de snygga?!

20140320-182311.jpg 20140320-182317.jpg

12 thoughts on “Nya kompisar att möta våren i

  1. Något så galet snygga! Fick akut habegär 🙂

    Jag har också bara sprungit i nike: Först ett par nike air moto och nu ett par nklassiska nike är pegasus.
    Är också lite sugen på en lättviktssko. Iof är jag lite tyngre men springer samtidigt mest på framfoten vilket väl är bra vid den typen av sko?

    • Jag fick habegär så fort jag såg dem, så fina 🙂 jag har haft många olika varianter av löparskor från Nike, men gillar faktiskt allra bäst lättviktsskon/barfotaskon. Jag vet inte alls hur rekommendationerna ser ut mellan sko och kroppsstorlek men jag har aldrig reflekterat över att det inte är bra om man skulle vara tyngre. Vad man väger säger ju ingenting om hur kroppen fungerar tänker jag. Att man väger något mer säger ju inte någonting om hur stark, rörlig eller snabb man är menar jag. Det är ju ytterst individuellt det där. Jag är absolut inte någon lättviktare, men har aldrig upplevt att lättviktsskon inte gör mig stabil i löpsteget. Jag springer nog också något mer på framfoten och då sägs det vara bra med den typen av sko. Prova gärna i butik om du är osäker. I många sportaffärer får man ju provspringa på löpband och det kan ju vara skönt att känna på skon innan man inhandlar den 🙂

    • Superfina ju 🙂 Jag tycker att de är riktigt mjuka och sköna när jag provtraskat i dem i lägenheten. Slå till vettja om du ändå ska köpa nya 🙂

  2. Åh underbara! Det finns inget så härligt som nya löparskor. Jag köpte ett par färgglada Asics för några veckor sen och jag blir glad bara jag ser den i hallen.

  3. Visst är det härligt med nya och dessutom färgglada (som alla är nu) skor. Köpte själv ett par härligt lila Asics. Det känns så bra, så jag inbillar mig själv att med nya löparskor kommer problemet med löparknä försvinna :-/ Faktum är, att jag faktiskt har ökat ett par kilometer sista veckorna och vem vet, kanske är det skorna 😉

    • Det kan ju absolut vara så att du har problem med knät pga din tidigare sko. Det är ju ytterst viktigt att ha rätt sko på foten. Har du kollat knät så du vet om det ligger något annat bakom? Jag har själv haft problem med knät när jag sprang förr i tiden, men upplever inte det problemet längre. Dels handlar det nog om att jag har bättre teknik idag och dels att jag har bättre skor. Men superkul att du har ökat i kilometer de sista veckorna. Hoppas att det håller i sig, heja dig!

  4. Men gaaaah så snygga! Tror inte jag som nybörjarjoggare kan ha dem ute i spåret (?) men väldigt gärna som vardagssko!

    • Visst är de supersnygga 🙂 Som vardagssko, absolut! Och jag tänker mig att man som nybörjare också kan ha en lättviktssko, men att man kanske inte ska springa några längre sträckor i dem. Man kan börja med promenader och liksom bygga upp styrka i foten och sedan ta lite i taget. Eller variera mellan en mer uppbyggd sko och lättviktsskon. I början hade jag lite svårt att hitta rätt teknik i löpningen när jag bytte till lättviktssko, men tekniken i löpsteget blev ganska snabbt mycket bättre och sedan dess springer jag allra helst i den här typen av sko.

Kommentera

