Ett möte av två bästa världar

Åh, jag älskar helg. Jag somnade nästan pinsamt tidigt igår och vaknade än mer pinsamt tidigt idag. Att sova länge på helgen har aldrig varit min grej och ju bättre sömnvanor jag har skaffat mig den senaste tiden desto tidigare vaknar jag på helgen. Jag vaknar tidigt, nästan så tidigt som när jag kliver upp på vardagarna, men det fina med helg är ju att en kan ligga kvar i sängen och morna sig lite. Det är fantastiskt njutbart. Jag är så glad att jag tog tag i mina taskiga sovvanor i början av året så att jag slipper försöka sova igen förlorad sömn på helgerna. Det har gjort mig både piggare och gladare. Tillräckligt med sömn, det är bra grejer det.

Jag gillar ju helgen av den enkla anledningen att jag kan gymma lite mer i lugn och ro också. Idag var det bröst och triceps som skulle nötas på och det blev ett riktigt fint pass. Jag försöker att höja pulsen mellan seten något mer den här perioden och körde hopprep, hopp över bänk och kettlebellsvingar. Jag kör övningar i superset för att hålla bättre tempo och blev riktigt svettig idag. Att avsluta med dropset är också något jag gillar, det är skönt att riktigt klämma ur det sista i musklerna. Efter styrketräningen tog jag mig tid för yoga. För mig är styrketräning och yoga ett möte av två bästa världar. Styrketräningen gör mig stark på ett sätt, yogan gör mig stark på ett annat sätt. Sedan jag började rörlighetsträna och yoga har jag blivit mycket starkare i kroppen och fått en helt annat kroppskontroll. Att bli mer rörlig och smidig i kroppen har sannerligen gett mig bättre resultat även i styrketräningen. Den tunga styrketräningen och den mjuka yogan kompletterar varandra så väldans fint.

Just nu jobbar jag mycket med skulderstående och brygga. Jag tar mig upp i skulderstående men jag behöver komma upp med rumpan lite mer i luften. Bryggan däremot börjar jag få till ganska bra. Jag ska inte säga att jag har grundliga kunskaper i hur positionerna ska se ut exakt, men det fina med yogan är att man utvecklas hela, hela tiden. För några månader sedan kunde jag inte göra vare sig skulderståene eller ta mig upp i brygga. Jag uppmärksammar framstegen och jobbar vidare på teknik och ett mer korrekt utförande.

20140322-111003.jpg20140322-115921.jpg

Efter träningen smakade frukosten fantastiskt gott. Idag cravade min kropp  mycket käk. Trött och tömd på energi efter passet. Jag gjorde en rejäl dos kokosmjölksyoghurt på granatäpple och hallon och toppade med massa schyssta grejer. En kopp kaffe i lugn och ro och min lördag kunde inte ha fått en bättre start. Resten av dagen ägnar jag åt att skriva omdömen och planera inför veckan. Det är fyra veckor kvar till påsklovet och det är fyra hektiskt veckor. Jag fortsätter att påminna mig själv om att världen inte går under om jag inte hinner så mycket som jag ”borde” och lägger mitt fokus på att må bra. Jag tar en sak i taget och ser till att leva här och nu under tiden. Jag hoppas att du har en skön lördag och att du njuter av att vara här och nu, hela dagen.

20140322-111011.jpg

5 thoughts on “Ett möte av två bästa världar

    • Kommer en bara i säng så somnar en ju. Men sena nätter kan kännas lockande ibland. Är väldigt nöjd och glad över den förbättrade sömnen. Det har gjort så stor skillnad!

  1. Tips för,skulderstående: dra in armbågarna mer in mot varandra så får du mer styrka och kraft att stötta upp ryggen och dra upp rumpan. Man verkligen känner när det blir rätt och när det är skuldrorna som tar tyngden. När det sker riskerar du inte att få ont någon annanstans. 😊

  2. Fantastisk kombo – styrketräningen och yogan!!
    vilken skön utveckling i positionerna! Jag kunde stå i brygga tidigare, men nu har jag tydligen tappat all kontakt med baksida lår och höfter, så jag orkar inte hålla mig uppe – stärka mina svagheter..!
    Idag har min kropp skrikit efter mat och jag har lyssnat! Dubbel frukost i magen och snart dags för lunch 🙂
    Kram

Kommentera

