Uppstart vecka fyra #bravalnyavanor : Eau naturell baby

eau naturell

Dags för upplopp! Det är dags för den fjärde och sista veckan i #bravalnyavanor. Precis som jag skrev förra veckan kan ibland utmaningar köras i gång med full fart och nyhetens behag gör att en går allt in. Därefter kan motivationen dala neråt och fyra veckor kan kännas oändligt långa. Det är åtminstone så jag brukar känna. Fast den här utmaningen har erbjudit stor variation och fokuserar inte på exakta resultat. Tvärtom, den handlar om att hitta nya rutiner och skapa bra vanor. Jag tycker att upplägget i den här utmaningen har erbjudit ett sätt att styra om i tillvaron som leder till hållbara förändringar.

Temat för veckan är Eau Naturell och tanken är att välja grönt, gryn och kött så som naturen bjuder det (det vill säga ingen pasta, färdighamburgare, tofu, quorn – sådant som är industritillverkat). För många kan det vara ett ganska stort steg att ta och det viktiga är att försöka göra det hållbart i längden. Vi är ju olika och tycker olika kring vad som är bra och obra i kostväg. Låt oss ha det på det sättet. Vad jag rekommenderar den här veckan är att ha koll på innehållsförteckningen. Eau naturell kan vara en vecka där du strävar efter naturligare mat och kortare innehållsförteckning. En vecka när du väljer naturliga råvaror och låter tillsatserna stanna på affärshyllan.

Hur tänker du kring veckans tema?
Vad är naturlig, eller ren mat för dig?
Granskar du innehållsförteckningarna när du handlar?

För mig är är den här veckan inte ett extremt stort steg ut i det okända. Fast precis som att den mejerifria veckan innehöll vissa utmaningar kommer givetvis också den här veckan att göra det. Hur gick då den mejerifria veckan? Över förväntan skulle jag säga. För det första gjorde jag reflektionen att mitt liv är väldigt mejerifritt. Som laktosintolerant har jag under ganska lång tid plockat bort mjölkprodukter, men egentligen har det senaste halvåret varit min mest mejerifria tid. Tidigare åt jag kvarg/kesella och keso en hel del, nu gör jag inte det. Det är liksom no biggie för mig, det har ju varit så under lång tid. Nu är kokosmjölk, havremjölk och mandelmjölk det jag använder som mjölkersättning och det fungerar mycket bra för mig. Kokosmjölk är min bästa kompis. Osten då? Jag har ätit ost vid ett par tillfällen under veckan för att jag inte velat slänga mat, i övrigt har jag hållit en helt mejerifri linje. Det har varit spännande, för det känns som att mina cravings efter ost har minskat. Jag vill ha kvar getost, fetaost och halloumiost i tillvaron, men den här veckan har visat att jag inte behöver äta det så ofta. Den här fjärde veckan kommer att gå i ungefärliga linje med hur jag vanligtvis äter. Gluten är inte något jag äter till vardags, och jag lagar i stort sett alltid min mat från grunden med bra råvaror. Jag äter varken pasta eller bröd och färdigmat är något jag ytterst, ytterst sällan äter. När jag handlar ser jag noggrant över innehållsförteckningen. Jag väljer bra mat för det mesta, men absolut händer det att jag äter sådant som är mindre bra. Det ska bli spännande att se vad den här fjärde veckan gömmer för reflektioner och insikter i sitt skägg.

Titta gärna in och säg hej till de andra starka kvinnorna som är med och sprider ett sunt sätt att leka med maten:

Vevve Skön Puls
Johanna  Älskar, älskar inte
Annie Live it, Love it
Tanja Ekostil.se
Jeanna minaträningstajts
Elin Elin Wennman
Linda  Härliga Var Dag
Maya  Oslagbar hälsa
Camilla  PT Camilla
Malin The B.A.B.Y. Network

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s