Om varför jag gillar rent och naturligt käk

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om min resa mot en mer naturlig kosthållning. Den här veckan i #bravalnyavanor handlar ju om rent och naturligt käk och det är något som ligger mig varmt om hjärtat. Det har tagit mig ganska lång tid att hitta en kosthållning som både själ och kropp mår bra av. Att hitta en balans i smaskigt och schyssta grejer har fått ta tid. För några år sedan hade jag stora problem med min PCOS, med IBS och med huden. Jag passerade en gräns för hur dåligt man kan må någon gång runt hösten 2011 och uppsökte då en alternativ hälsoläkare för första gången. Då hade jag varit i kontakt med sjukvården angående mina problem ett antal gånger men upplevde inte riktigt att jag blev tagen på allvar. Jag har gjort alla möjliga undersökningar, från alla möjliga hål i kroppen, men man har inte riktigt kunnat hitta större fel på mig. Eller ja, inte mer än ovanstående bokstavskombinationer. Jag var inte ute efter bokstäver att fylla mitt CV med, jag var ute efter lösningar på problem. Därför valde jag att ta tag i situationen på egen hand och ge kroppen en chans att självläka med schysst mat och snällare vanor.

Den här naturläkaren, kinesiologen, som jag träffade förändrade hela min värld. Vårt första möte var präglat av mitt sätt att vara skeptisk, men det handlade främst om att jag inte var särskilt villig att göra de förändringar han rekommenderade mig. Förändring är svårt! När läkaren sa till mig att det fanns mycket i min kosthållning som kunde förändras och därmed hjälpa mig till bättre mående trodde jag att livet var slut. Ridå. Jag skulle undvika eller helst utesluta gluten, raffinerat socker och mjölkprodukter. Just där och då kändes det som att jag skulle bli gräsätare. Det kändes som jordens undergång. Pasta, bröd och socker – mina favoriter all time. Fast jag mådde så dåligt i kroppen att jag efter bara några dagars betänketid bestämde mig för att följa hans råd och faktiskt äta mindre skräp. Det här var på tiden när min lunch ofta bestod av bröd med ost och fil med flingor och ett perfekt mellanmål var torkad frukt och risifrutti – så det fanns en del att ändra på. Min kropp signalerade alla möjliga symtom för att visa att den var ytterst olycklig och när jag dessutom fick veta att jag hade candida (jästsvamp) i magen bestämde jag mig för att förändra mitt liv. Jag ville ge kroppen mat den mår bra av.

Och jag skulle ljuga om jag sa att det inte har varit en kamp. Att inte föda min sockerberoende, att alltid planera måltider och tidvis uppleva att jag offrade något har varit svårt. Ibland har jag önskat att jag kunde bli dum igen, att jag kunde äta precis vad jag ville och slippa bry mig. Ibland har jag gjort det – inte brytt mig. Jag har under de här åren haft perioder när jag struntat i att ge kroppen den mat den förtjänar och absolut, vissa stunder har jag mått ofantligt bra av att slippa bry mig. Men saken är den att de perioder jag har struntat i att ge kroppen schysst käk har den också slutat att ge mig energi, ork och kärlek. När jag har ätit sämre har jag mått sämre. Min Ibs har blivit sämre, mina hormoner lever rövare och min hud blir alldeles tonårig och prickig. Eftersom det sedan 2011 har uppstått ett par sådana perioder har jag lärt mig något varje gång. Jag antar att skillnaden i mitt mående, i min energi och mina resultat i träningen har varit det som faktiskt har drivit mig framåt. Jag tror att alla vill må bra, och jag tror att när man upplever skillnaden i vad bra mat gör med kroppen inser man fördelarna med att faktiskt minska på eller helt utesluta det som gör att man inte mår bra. Med tiden har jag lärt mig att verkligen uppskatta allt gott jag kan äta istället för att sörja det jag inte kan äta. Jag tror att en stor vinst har varit mitt förändrade synsätt. Jag kan ju äta precis vad jag vill, det är bara att tugga och svälja. Fast när kroppen reagerar negativt på det man stoppar i munnen blir det liksom mindre värt att göra det.

Jag vet att en skiva bröd då och då eller några skopor glass inte gör större skillnad. Det handlar snarare om att när dessa livsmedel blir en stor del av min vardag; då mår jag inte bra. Då får jag problem med kroppen och det är just de problemen jag vill undvika. För faktum är att jag kan styra hur jag mår genom att välja schysst käk. Att ha balans är nog det viktigaste, men den balansen är hårfin och ju bättre jag mår av ren och naturlig mat desto mer sällan väljer jag att äta det där som inte är så naturligt. Jag tror att det viktigaste är att lära känna sig själv. Vi har alla olika kroppar och vi reagerar alla olika på olika livsmedel. Att äta gluten behöver inte vara av ondo för alla människor, även om jag är av den åsikten att många människor skulle må litet bättre om de faktiskt valde att avstå. En del kan dricka ett glas mjölk och må toppen av det, andra får skena till toaletten innan de ens druckit upp mjölken.

Lär vi känna våra kroppar kommer vi också att kunna ta reda på vad vi mår bra av och vad vi mår mindre bra av. Då kan vi se till att äta sådant vi mår bra av för det mesta, och sedan lite då och då äta sådant vi tycker är smaskigt men som egentligen inte tillför så himla mycket näring. Man gör som man vill, och det tycker jag är det allra viktigaste. Viktigt är också att komma ihåg att förändring tar tid och att det ibland kan kännas väldigt svårt. Låt det vara så. Att sätta förbud och tänka att man aldrig mer ska äta det där som klassas som mindre bra leder inte till något gott. Förbud skapar oftast bara en måste ha-känsla och vips sitter man där och hetsäter bara för att man avstod under fel former. Jag prackar aldrig på någon mitt sätt att leva. Jag berättar gärna för den som är nyfiken, men jag dömer inte den som är av annan åsikt. För mig har bättre kosthållning lett till mer livsglädje och energi. Jag har fått mens efter nästan fem års uppehåll, jag har fått kontroll på min Ibs och min hud har blivit bättre. Jag kämpar inte längre i motvind på samma sätt med träningen. Jag känner mig stark, på insidan och på utsidan. Jag tillåter mig att vara snäll mot mig själv, och för mig innebär det att ge kroppen mat den mår bra av. Men det innebär också att jag ibland äter sådant som är näring för själen. För jag ser inte livet som varken vitt eller svart. Saker och ting behöver inte alltid vara rätt eller fel. En del dagar är sockerärtor och tomater det som göder min själ, andra dagar är det lakritsbåtar eller Ben & Jerry. Så tillåt dig att vara snäll mot dig själv, på ditt sätt. Lär känna din kropp och ta reda på hur just du fungerar. Vad som är rätt för mig behöver nödvändigtvis inte vara rätt för dig. Du är du och jag är jag. Låt oss ha det precis på det sättet.

eau-naturell-lc3a4nkkc3a4rlek

Du som är lite mer nyfiken på det rena och naturliga käket kan ta Jeannas tips och kika in hos Smaljeansen som guidar dig igenom ett renare tänk. Linda har också skrivit ett superbra inlägg om innehållsförteckning.

One thought on “Om varför jag gillar rent och naturligt käk

  1. Tack för att du delar med dig :). Jag håller precis på att utredas för vad som orsakar mina magbesvär. Jag hoppas, hoppas, hoppas att de hittar något men jag är ytterst tveksam. Får man fråga vilken naturläkare du träffade?

Kommentera

