Videoinlägg: God morgon med yinyoga

God morgon!

Ni glömmer inte att ställa fram klockan idag va? Jag vaknade, pigg som en lärka strax efter sex, alltså strax efter sju sommartid. Jag har sovit riktigt fint i natt och bestämde mig för att kliva upp och inleda morgonen på yogamattan. Min kropp och min själ ville ha yoga. Jag fyller ju 30 i september och vad jag önskar mig allra mest (ja, förutom en ny cykel) är att åka till Indien och yoga. En yogaresa, ett retreat där jag får upptäcka min inre guru och utveckla den spirituella resa jag har påbörjat genom att förälska mig i yogan och allt vad den innebär. Vi pratade om det igår på min brors flickväns 20-årsmiddag och inte konstigt att jag cravade yoga när jag slog upp ögonen idag.

Jag har haft en hektisk vecka och känner mig lite avtrubbad. Lite avstängd på insidan som jag kan bli ibland när det är mycket som händer, när det är mycket känslor i omlopp. För mig är det tyvärr tämligen enkelt att stänga av känslor när det blir lite för mycket, när saker känns svåra och jobbiga. Det är något jag ideligen får jobba med. Min mest naturliga reaktion är att fly. Det är på det sätt jag alltid har hanterat smärta och sorg. Jag har gömt undan, jag har stoppat huvudet i sanden. Det är mycket en kan förskjuta om en bara låtsas som att det inte finns. Fram till i höstas var det mitt mest naturliga sätt att hantera sorg på. I höstas valde jag att jobba med sorg och smärta på ett mer öppet sätt, och det har givetvis gjort mig mer angelägen om att inte fly och gömma undan känslor.

Att praktisera yinyoga är något som har hjälpt mig med mina känslor och framför allt mitt tålamod. Tålamod är något jag inte alltid haft det särskilt lätt med. Min reaktionsförmåga har varit ögonblicklig och ofta har jag talat före jag har tänkt. Något som inte alltid är att önska även om jag absolut förespråkar att vi ska tala vår inre sanning och ge utlopp för våra känslor.Men det går ju att ge känslor liv på bra och mindre bra sätt tänker jag, och mina känslosvall har inte alltid kommit ut på konstruktivt sätt. Att praktisera yinyoga har satt mig på prov många gånger eftersom syftet med att utöva yinyoga, i kontrast till yang, är att stanna i positioner och inte ge vika när det tar emot. Att hålla kvar i en position och fokusera på att andas och ibland ta sig djupare in i positionen är sannerligen något som prövar tålamodet. För att inte bli alltför långrandig ger jag er ett videoinlägg om morgonen där jag påminner er om att ge en själva en stund med er själva, för er själva den här söndagen. En stund där ni fokuserar på att vara här och nu. En stund i stillhet. Passet jag pratar om i filmen hittar du på Yogobe och genomförs av Johanna Andersson. Det heter Global Yoga Yin med fokus: hjärta! och är ett av mina absoluta favoritpass. Ett pass som är perfekt att inleda morgonen med – perfekt för både kropp och själ.

Kommentera

