Om frukost innan träning: jag vet inte varför jag håller på och tramsar

Gårdagen benpass alltså, det satt som en smäck! Och det känns idag vill jag lova er. Aj och oj. Jag har ju försökt att experimentera lite mer medvetet kring det här med att äta före träning eller inte. Jag tränar oftast på tom mage och det är något jag upplever fungerar för mig. Ändå kan jag inte riktigt släppa tanken på att frukost i magen innan träning kan ge mer energi, mer geist och mer styrka. I helgen åt jag frukost före löppasset i lördags och före benpasset igår. Och visst gjorde det skillnad! Jag vet egentligen inte varför jag håller på och tramsar, det är ju bara att försöka pilla i sig något enkelt innan träningen. För varje gång jag ser till att fylla på med energi  innan gymmet upplever jag ju alltid att det ger bättre effekt.

I lördags när jag sprang hade jag både studs i dojan och uthållighet. Att jag faktiskt klarade av att springa en mil på 47 minuter utan att ha sprungit några längre sträckor på nästan ett år kan ju vara ett bevis på att frukosten gjorde sin sak: den gav energi. Ibland är det lätt att uppleva att energin tar slut bara så där, man går rakt in i väggen under ett konditionspass. Det kände jag aldrig i lördags. Under benpasset igår kände jag mig stark och kunde med enkelhet lägga på mer vikter än jag gjort på sista tiden. Jag upplevde att jag kunde ta i på ett annat sätt, även om skillnaden inte var som natt och dag. Men det fanns en känsla av en bättre styrka i kroppen och det är precis den känslan som gör att jag inser att kroppen behöver energi innan ett tufft träningspass.

20140330-194012.jpg

Frukost innan träning behöver inte vara något avancerat. Det räcker med en smoothie till exempel. Smuttis går fort att tillreda, lätt som en plätt. Den här veckan ska jag göra det på riktigt – se till att äta något innan varje pass. Jag ska sluta tramsa den här veckan och ge min kropp förutsättningar för att orka mer. Min vision, eller snarare ambition, är att ta träningen till nästa nivå de kommande månaderna och för att kunna göra det behöver jag också tänka nytt, röra om i grytan och faktiskt våga ta mig ut på lite mer okänd mark. Så det ska jag minsann göra.

20140330-221537.jpg

 Jag har frågat er förr, men nu är jag så väldans nyfiken igen – frukost eller inte frukost innan morgonträning? Varför, varför inte?

13 thoughts on “Om frukost innan träning: jag vet inte varför jag håller på och tramsar

  1. Definitivt frukost innan högintensiv träning! 😃 kroppen har inte fått nån energi på väldigt många timmar (ex: jag åt något sista gången vid 20.00 dagen innan, sov sedan 8h, mellan 00.00 och 8.00) jag har alltså inte fått i mej nån energi på 12h.
    Då klarar jag en promenad eller ett lättare yogapass innan frukost. Allt annat bryter bara ner kroppen, mer än vad det bygger upp 👊 och ska du köra ett tufft pass tycker jag du kan lägga till nåt mer till smoothien, ett par ägg…vet inte om du äter bröd? Annars lite avokado med kalkon. Min filosofie 😊 ingen absolut sanning.
    Det som blir lite krävande är ja att man behöver kliva upp ett par h innan träning för att hinna smälta en större frukost.
    Kramar till dej 💞

    • Jag tror personligen att du har fel i att det bryter ner mer än bygger bara för att du inte ätit på 12h. Däremot är det säkerligen bra att äta innan träning. Å andra sidan om du äter väldigt nära inpå hinner inte kroppen omsätta det innan träningen i alla fall.

    • Det är nog framför allt vi den mer högintensiva träningen som jag upplever att det saknas något när jag inte får i mig energi; som styrketräningen eller längre löppass. Fast springer jag intervaller äter jag nästan aldrig, då mår jag mest illa. Jag har alltid rått ägg i smuttin så där får jag i mig lite mer protein och energi och ofta har jag också avokado i, så det borde funka ganska bra. Bröd äter jag inte.

      Precis som du skriver är ju kruxet att man oftast behöver kliva upp en bra stund innan för att få i sig något innan gymmet och på morgonen är det inte alltid jag har lust med det. Jag behöver min skönhetssömn du vet 😉 men att äta något mindre kan vara lösningen, jag kanske inte behöver smälla i mig en större frukost utan äta något för att kicka igång kroppen och för att få mer energi helt enkelt.

      Det finns ju så klart olika skolor och åsikter gällande detta och jag tror att man får testa sig fram och känna vad som fungerar. Promenader och yoga fungerar helt bra på tom mage, så även löpning när jag inte springer så långt. Tack för input! Kramar 🙂

  2. Men sluta! Milen på 47 minuter!! I hate you!

    Nä, det gör jag inte, förstås!

    Jag äter inte… Innan körde jag aminosyror men så tog de slut i höstas någon gång och jag köpte aldrig nya. Sedan årsskiftet dricker jag ju varmt citronvatten. Imorse testade att ta i lite honung också, för en liiiten sockerkick. Kände ingen skillnad. Om jag tränar på helgen, senare på dagen, har jag så klart mat i magen men då känner jag mig ofta tung och seg. Vanesak? och på morgonen måste det gå fort, fort. Kanske kan sträcka mig till en riskaka eller några bitar banan eller något men jag har överhuvudtaget svårt att äta när jag är helt nyvaken. Och till vardags har jag inte tid att vakna till, äta lite och sen träna (i så fall får jag gå upp vid 4 och det orkar jag inte :-)). Sparar gärna de jobbigaste passen (ben och löpning för mig) till helgen då jag kan ladda med mer energi men annars funkar den ”vanliga” träningen bra.

    • Please don’t hate me, I like you soooo much 🙂

      Aminosyror körde jag förvisso också innan, men mina tog också slut och jag har heller inte köpt nytt. Kanske borde jag prova igen. Förr körde jag ju alltid PWO av olika slag, men valde att sluta eftersom de innehåller lite av både det ena och det andra. För mig som hade en hormonell obalans var det nog inte till fördel att trycka i sig massa konstgjorda ämnen.

      Att jag inte äter något särskilt på morgonen har ju just varit av den anledningen att jag inte vill gå upp tidigare än jag gör. Kvart över fem känns i nuläget lite som min smärtgräns för att jag faktiskt ska få ihop den sömn jag behöver. Men jag tror också att mycket är vanesak som du säger, för visst kan jag ibland känna mig tung och seg när jag ätit och sedan tränat. Det kanske bara handlar om hur mycket man äter? Tar man en banan eller en mindre smoothie/grön drink för att kicka igång kroppen kanske det räcker, och sedan äter man en större frukost efter passet… Jag tycker att det är spännande att testa i vilka skillnader jag upplever. Jag har egentligen inget emot att träna på tom mage, det är nog bara den där extra energin och styrka jag oftast upplever efter att jag fått i mig lite mer i magen som jag vill åt. Men som du försöker jag också att spara de jobbigaste passen till helgen för att kunna ladda med något mer energi. Jag testar ett tag och utvärderar i hur jag egentligen upplever det 🙂 Tack för input!

  3. Nä, jag äter inget före morgonträningen. Oftast. Kör fortfarande PF och mitt ätfönster börjar klockan 10.00 så tränar jag före det blir det på tom mage. En kopp te med en gnutta mjölk som fyller upp mig lite. Och sen träning. Fast ibland vaknar jag så otroligt hungrig och då måste jag äta nåt litet. Som yoghurt med musli t ex. Ingen stor portion, men så att jag har energi att använda mig av vid träningen!

    • Vid kontinuerlig PF tror jag att det fungerar riktigt bra att träna på tom mage. Det var åtminstone vad jag upplevde när jag körde lite mer strikt PF. Man får ju värsta råstyrkan av någon anledning 🙂 Eller så upplevde jag det åtminstone. Eftersom jag oftast tränar tidigt behöver jag också få i mig frukost efter träning och då blev mitt ätfönster väldigt kort. Jag åt frukost vid 8 och stängde sedan fönstret vid 16-17. Ibland var det svårt att få ihop det riktigt bra eftersom jag knappt har slutat jobbet vid den tiden och därmed blev också ätfönstret lätt lite för stort. Fast jag gillade verkligen konceptet och att äta mellan vissa tider gjorde absolut att jag inte åt mer än vad jag behövde. Man småäter ju inte alls på samma sätt, och det är något jag har försökt att ta med mig nu när jag inte äter PF för tillfället.

  4. Jag tycker att det funkar helt okej att träna utan frukost, men det beror förstås lite på vilken typ av träning också. De gånger jag ska träna något lite hårdare tidigt på morgonen ser jag till att äta ett kvällsmellis (typ kvarg eller yoghurt med nötter) vid niotiden och det funkar bra.

    • Att äta senare på kvällen är så klart också ett bra alternativ till när man ska träna på morgonen. Det gjorde jag en del förra våren vet jag. Vet egentligen inte varför jag slutade med det, men saker går ju ofta i perioder. Vissa pass tycker jag fungerar bra på tom mage men ska jag träna tyngre (vilket jag har gjort på sista tiden) har jag ändå upplevt att energin inte riktigt räcker till. Man får nog testa sig fram och se vilka skillnader som uppstår tänker jag 🙂

  5. Jag har testat 5km pass på morgonen efter fastedag och träningsdag på fasta. (Måndag på totalt 500kcal och tisdag morgon 5km löpning, samt enbart 500kcal under tisdagen.) Det passet kändes bra och jag hade en bra tid.
    Jonas Colting skriver en del intressant i ämnet. http://www.colting.se/

    • Jag har tränat mycket på fastande mage och tycker att det har fungerat bra för mig. Jag känner mig inte på något sätt trött och spak. Men, jag har ändå upplevt en ganska stor skillnad i styrka när jag faktiskt får i mig lite mer energi och är egentligen mest intresserad av att testa lite mer ordentligt innan jag bestämmer mig för vad som passar mig bäst 🙂 Det är ju verkligen så att alla fungerar olika och jag tror också att det kan gå i perioder det där. Löpning har jag aldrig haft problem med att göra på fastande mage, men vet också att jag ibland har upplevt att energin bara försvinner. Särskilt om jag springer längre sträckor, 5 km fungerar bra på tom mage men distans efter det blir något tyngre. Jag ska absolut läsa vad Colting skriver, jag gillar honom och han har bra kunskap. Tack för tipset!

      • Det var kanske lite klantigt uttryckt att det bryter ner kroppen…men om man är intresserad av att bygga på sig lite muskler och tona kroppen så är jag av uppfattningen att man behöver ladda med energi innan…😉 för min del tror jag det ultimata för att få de resultat jag vill är att ladda med nåt litet, köra cardio-delen på morgonen för att kick-starta dagen och styrketräningen på eftermiddan/kvällen när kroppen har fyllts på med en bra frukost, mellanmål och lunch 😃 tack för mej! 💋

Kommentera

