Sammanfattning av #bravalnyavanor

Jag måste säga att utmaningen #bravalnyavanor har varit så himla bra och jag vill rikta ett stort tack till alla er som på ett eller annat sätt har deltagit. För min del har utmaningen framför allt lett till eftertanke och reflektioner kring kosten på många sätt. Dels har jag kommit fram till att mitt förhållningssätt till maten och ätandet idag är något helt annat än vad det tidigare varit. En tanke jag ägnar stor tacksamhet åt. Jag har verkligen provat mig fram i lugn takt och hittat ett, för mig, naturligt sätt att äta som är balanserat. Mycket bra, ren mat men också lite slarv då och då. När det kommer till uteslutandet av livsmedel har jag en gång varit där att jag hattade mig fram genom lika trender och provade det mesta. Jag sysslade med random uteslutande av livsmedel som Jeanna kallar det. Tyvärr skapade det mest bara kaos i min kropp och framför allt i min hjärna. Jag hade liksom ingen stabil grund och blev mest förvirrad över vad jag inte skulle och skulle äta. Jag ägande hela 2013 åt att hitta balansen i kosten och utesluter idag vissa livsmedel med eftertanke. Att jag har valt att inte äta gluten är till exempel ett val jag har gjort för att jag mår bättre utan. En del klarar av att äta gluten, andra gör det inte. Jag tillhör den senare kategorin. Att minska på eller ta bort livsmedel bör ske med eftertanke, det förespråkar jag i allra högsta grad. Som jag har skrivit tidigare är det viktigt att en lär känna sin egen kropp och kommer underfund med vad som fungerar och inte fungerar för en själv. Tar en bort allt bara för att alla andra gör det uppstår lätt en känsla av förbud och det leder sällan till något bra. Dels är det viktigt att skaffa sig rätt kunskap, men också att faktiskt välja sådant man mår bra av. Jag vet att det är otroligt lätt att bli förvirrad och påverkad av alla råd och dieter och hittepågrejer som finns. Jag vet också att det är svårt att stå emot testa olika upplägg bara för att alla andra gör det. Jag vill ändå framhålla hur viktigt jag tycker att det är att ta hand om sin kropp på ett snäll sätt, att tycka om sin kropp och att ge den kärlek. Det tror jag att vi gör på bästa sätt om vi äter sådant vi mår bra av och vad det innebär för varje enskild person är olika. Vi är lite stöpta i samma form och så måste det också få vara.

Precis som Vevve skriver i sin sammanfattning har jag tidigare kommit fram till att jag använder mat som stöd när det blir jobbigt. Något som en gång i tiden skapade mitt matmonster och ett sockerberoende. Jag vet egentligen inte när jag började känsloäta, men det har pågått under lång, lång tid. Kanske var det ett knep jag tog till redan som barn, kanske utvecklade jag det senare i livet. Kanske har jag med mig det hemifrån, kanske är det något genetiskt. Det är så klart svårt att säga, men att inte äta med känslor är något jag har fått jobba aktivt med och idag är jag medveten på ett helt annat sätt. Under de här fyra veckorna har jag fått nya insikter i ett beteende när det kommer till socker, och så snart jag får tid tänkte jag ta och utveckla det. Jag tror faktiskt att mina senaste insikter i mitt sockertänk är tack vare utmaningen. Gemenskap och reflektioner, det är fina grejer det. Jag tar med mig mina nya reflektioner och tankar kring vad jag vill och inte vill äta in i framtiden och gör något bra av det.

Förra veckan fick ni möjlighet att ta del av dessa avsnitt av podcasten Hälsa på Dina Villkor:
Ekonomisk Mat med Jeanna Ullén i Hälsa på Dina Villkor
Ren mat, eau naturell! Avsnitt 33 Hälsa på Dina Villkor
Gluten och mjölk – källan till moderna sjukdomar? Avsnitt 32 Hälsa på dina villkor
Om ni vill höra alla poddar som stålbrudarna producerat under dessa veckor hittar ni de andra här:
#bravalnyavanor – Podcast med Annie från Live it, Love it
Avsnitt 27 – #bravalnyavanor med Elin Wennman
Avsnitt 28 av Hälsa på dina villkor #bravalnyavanor med Johanna Zackrisson
Avsnitt 29 #bravanyavanor med Linda Bryme aka Härliga Var Dag
Avsnitt 30 #bravalnyavanor Maya Oslagbar hälsa
Avsnitt 31 Hälsa på dina Villkor #bravalnyavanor – Cilla En träningsblogg och lite till – Det avsnitt jag själv medverkar i

eau-naturell-lc3a4nkkc3a4rlek

Under den här fantastiska månaden har många idéer bollats och flertal ämnen behandlats; både i FB-gruppen men även i några av deltagarnas bloggar.  Det har spridits mycket länkkärlek under utmaningen och det tycker jag är fantastiskt roligt.

Här kommer några av mina favoriter från månaden:

Annie skriver om att älska sig själv.
Tanja skriver om stress och hur det påverkar vår hälsa.
Mia Bergvall skrev ett inlägg om att tänka sunda tankar.
Johanna skrev om hur hon höll sitt mellanmålande enkelt och faktiskt idag klarar av att inte gå all in i utmaningen utan att hålla en nivå som passar henne. Väldigt viktigt tycker jag.
Maya gav oss chokladmagi – en gudomlig liten kreation jag absolut ska testa.
Vevve videobloggade om att ta ansvar för sig själv. Så bra!
Jennie delade med sig av ett recept på proteinbars. Mums!

Jag hoppas verkligen att du som har varit med i #bravalnyavanor har haft en fin månad tillsammans med oss. Jag är så glad för att ha varit del av utmaningen och tackar återigen för all fin respons och den grymma gemenskapen som uppstod i Facebookgruppen. Det har varit ljuvt. Jag är säker på att #bravalnyavanor inte är över och förbi, och ser mycket fram emot vad framtiden gömmer i sitt skägg.

One thought on “Sammanfattning av #bravalnyavanor

  1. Åh vad kul att du gillade mitt inlägg! Kan tillägga att din blogg är ett utmärkt sätt att bota ångest på också 🙂

Kommentera

