Tacksamhetstisdag: att ta sovmorgon och vara mindful

I morse valde jag att inte träna. Jag hade ofantligt svårt att somna igår och det kändes som att jag låg länge och vände och vred länge innan jag kom till ro. Lite oväntad hjärtklappning och kanske till och med ett skvätt av ångest. Jag blev faktiskt förvånad över den krypande känslan och kände mest bara what? Jag som mår så bra nu. Jag upplevde inte ångestkänslan som något som uppstod för att jag har mycket att göra, det kändes mest bara som gammal hederlig råångest. Det är fortfarande svårt för mig att veta vad jag ska göra av den där känslan när den uppstår trots att jag har jobbat mycket med det. Att man jobbar med sina svagheter och svårigheter i livet leder givetvis inte till att det där som är jobbigt aldrig återkommer. För det gör det. Jag är inte befriad från ett liv utan ångest, oavsett hur hårt jag jobbat för det.

Skillnaden är naturligtvis vad jag gör med känslan när den uppstår. Förr flydde jag alltid, idag har jag lärt mig att vara i den. Att stanna i den, hålla ut tills känslan avtar och jag befinner mig på andra sidan. Ensam i ett mörkt sovrum kan det ibland kännas som slutet på livet, men jag vet ju att ångest inte är ett likhetstecken med döden. Det är ju bara sådant en kan få för sig när en ligger ensam i mörkret och börjar fundera över meningen med livet. Och just igår kändes det som: liten flicka, stor värld.

Idag kan jag mer realistiskt se på situationen och komma fram till att 1) jag är påverkad av omställningen till sommartid 2)jag bör inte dricka kaffe sent på kvällen innan läggdags. Och inte dog jag av ångest under natten, inte det minsta faktiskt. Alltså ytterligare en gång som jag har klarat av att ta mig igenom den där gnagande känslan utan att dö. Helt värt en mental high five!

Att inte träna i morse efter en natt med alltför lite sömn är ett bra val. Återhämtning är viktigt. Jag bryter ner mina muskler på gymmet och bygger upp dem i köket och i sängen. Därför är det viktigt med bra mat och bra sömn. Så i morse fyllde jag på sömnkontot med nästan två timmar extra och åt sedan frukost i lugn och ro: chiapudding med kanel och kardemumma tillsammans med några hallon, jordgubbar och mullbär vid sidan av. En start på dagen som gjorde mig mer mindful, vilket också gör att förutsättningarna för resten av den här dagen blir bättre. Eftersom det är tacksamhetstisdag riktar jag tacksamhet åt att jag har blivit bättre på att dels hantera min ångest när den kommer men dels också att jag faktiskt är bra på att lyssna på kroppen. Jag vet att det mest troligt inte hade blivit ett pass med geist och flow i morse, utan snarare ett pass jag tvingade mig själv till. Jag är tacksam för att jag tog sovmorgon och tillät mig en morgon med mindfulness.

20140401-091622.jpg20140401-091631.jpg

Kommentera

