Yoga hjärta löpning

Under april kommer Yogobe att inspirera till kombinationen av yoga och löpning. Detta tycker jag ska bli spännande och roligt – särskilt nu är jag har som mål att få in lite mer spring i mitt träningsschema. Camilla Oldberg är den som inleder med att inspirera och vägleda den första veckan. Vid sin sida har hon framstående idrottare som Emma Green, Anders Szalkai och Robert Kronberg som kommer att ge tips på hur vi kommer igång med vår löpträning, hur vi blir mer flexibla och rörliga i kroppen och hur yogan kompletterar med uthållighet och explosivitet i musklerna. Den andra veckan ligger fokus på flexibilitet under Camillas vägledning. Den tredje veckan guidar Tiina Ravelin i hur vi bygger styrka, hittar balans och undviker skador. Den fjärde veckan inspirerar Yogobe till yoga och löpning i vardagen.

Andas vårluft när du inleder denna aprilmånad genom att lära dig andningsövningar. Du hittar övningar på Yogobe med bland annat Ulrika Norberg och Emma Öberg. I detta blogginlägg hittar du förslag på yogasekvenser i temat.

Jag tror att yogan har utvecklat min löpning och jag ser fram emot att låta dessa träningsformer komplettera varandra ännu mer. De senaste löppassen har känts annorlunda och jag kan inte låta bli att ge cred till yogan. Jag har känt mig smidigare och jag har hittat andningen mycket lättare. Kanske för att jag genom yogan har lärt mig att andas djupare, och inte längre andas lika ytligt längre, alltså bara i halsen. Jag tror också att jag genom yogan har lärt mig att fokusera; mitt pannben har nog fått sig en skjuts genom det motstånd jag tidvis möter på yogamattan. Jag håller i och håller ut på bättre sätt.

Jag kan tydligt se likheterna mellan stunden på yogamattan och stunden i löparskorna. För mig har löpningen på många sätt varit en meditation. När jag hittar flowet befinner jag mig väldigt mycket här och nu. Tankar kommer och går, jag värderar dem inte så mycket utan låter insikter stanna kvar och reflektioner ta form. Innan jag förälskade mig i yoga var löpningen min stund för mig själv. En stund i enkelhet på något sätt; så länge jag låter det vara prestigelöst. När jag sätter för mycket krav och prestation i löpningen blir det inte roligt, det känns inte riktigt rätt på något sätt. Precis så är det med yogan. Både löpning och yoga kräver tålamod. Jag får inte pressat mig för hårt och för snabbt till utveckling. Kroppen bestämmer och sätter villkoren för dagen. Är jag tålmodig och tar en sak i taget kan jag utvecklas bättre på lång sikt och jag riskerar inte heller att tröttna för att det tar emot för mycket. En sak i taget, då kan hållbar utveckling ske.

Du som vill satsa mer på din löpning i vår – gå med i #beyoga365 på Facebook och ta del av all inspiration och vägledning som Yogobe erbjuder den här månaden. Jag tror att vi är många som kan lära oss nya saker och utvecklas under april – både i yogan och i löpningen.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s