Veckans inspirationskälla: Linda B

Fredagskänsla på en onsdag? Lite så kan jag känna inför att jag idag drar igång motivationsserien Människor som inspirerar. Den här omgången kommer Veckans inspirationskälla att publiceras på onsdagar. Ett mitt i veckan-inslag som förhoppningsvis ger oss inspiration och pepp i vardagen. Precis som förra omgången kommer de människor jag lyfter fram att behandla olika teman. Detta för att fler människor ska kunna känna igen sig, men också för att jag vill låta olika personligheter ta plats här i bloggen. Det finns så många historier att berätta. Så många livsöden, så mycket styrka och drivkraft. Jag hoppas att ni under dessa veckor ska finna glädje, motivation och inspiration genom inläggen. Har du inte tidigare tagit del av inspirationen som dessa människor möjliggör föreslår jag att du botaniserar bland tidigare inlägg här.

Inleder gör Linda Bryme. Jag lärde känna Linda genom bloggen och andra sociala medier och detta har gett mig en ny vän i livet. Linda har gått igenom en utmattningsdepression och har, som så många andra av oss, kämpat med Fröken Duktig och att vara prestationsprinsessa. Jag är mycket glad över att få dela Lindas resa tillsammans med er, och är säker på att det är många människor som kan känna igen sig i hennes situation. Det är just Lindas styrka och hängivenhet i att skapa sitt bästa liv som jag inspireras mycket av. Jag vet att det har varit omtumlande för Linda att skriva inlägget; att det har satt igång tankar och rört om men att det också har gett henne perspektiv. Förhoppningsvis ger inlägget också dig tankar och perspektiv. Läs och njut!

bästa jobbet

Jag heter Linda och är en prestationsprinsessa. Eller var, eller kämpar för att inte vara en prestationsprinsessa. Jag är 36 år, gift med mannen min och vi är föräldrar till två fina killar som fyller vårt liv med frågor, kärlek, tacksamhet och bryderier. Jag är utbildad förskollärare sedan 2003 och har mestadels arbetat med de yngsta barnen. Jag har älskat mitt jobb! Att få vara med människor som för första gången upptäcker världen med alla sina sinnen och få se de växa på alla plan – såå häftigt! Men också ett arbete med många krav, många bollar att ha i luften och många att vara till lags. Någonstans på vägen, i att fylla 30+, att vara färdig med att bilda familj och plötsligt inte längre veta vem är jag tappade jag bort mig själv och meningen med mitt liv. Jag har alltid fått höra att jag är duktig, fått beröm för saker jag presterat och själv velat prestera. Jag gillar att ha ansvar, att driva och utveckla. Gillar att ha tydliga mål. När jag inte har mål trivs jag inte, och att under flera år inte ha ett mål var väldigt prövande.

Läsåret 2012/2013 gjorde kroppen allt för att jag skulle börja lyssna på den. Under hösten 2012 började min kropp signalera att jag inte mådde bra. Det yttrade sig genom att jag konstant var trött, var ofta sjuk (jag som inte haft en sjukdag på flera år..) och tillslut fick jag dubbelsidig lunginflammation. Det till trots skulle jag prestera – vaddå sjuk? Jag? Näe, barnen ska till skolan och förskolan, maten stå på bordet, huset vara städat och mannen kan ju passa på att ”bara jobba” nu när jag är hemma…. Det gick – i fyra dagar, sedan fick jag åka akut till sjukhuset för att kroppen inte ville följa mina tankar. Jag blev beordrad total vila – jag skulle bara fokusera på mig själv; att vila, att sova, att bli frisk igen! Det var ett hårt slag. Jag grät och skämdes för att behöva säga till min man att nu får du fixa med allt ett tag, jag lägger mig i sängen på obestämd tid. De fem veckorna är som en dimma, kroppen var trött, jag hade en del tid till att rannsaka mig själv, mina tankar och började inse att jag måste börja jobba med mig själv och nära mina drömmar, ta reda på vem jag är och vad jag vill.

två veckor in i sjukskrivningen

Två veckor in i sjukskrivningen

Under våren 2013 växte sig känslan av att inte vilja gå upp på morgonen och gå till jobbet allt starkare, men jag motade bort känslan med mitt ”förnuft”, jobbet ligger nära, du har en bra och stabil inkomst, du har fina kollegor. Och så kunde jag pressa mig själv lite till. I maj 2013 gick det inte längre. Det var tack vare samtal med en inspirerande kvinna på min utbildning till gruppinstruktör på SAFE jag för första gången hörde mina tankar högt och fick insikt om att jag måste sätta mig i förarsätet! Först skulle jag bara… och bara… sen skulle jag ta hand om mig själv. Några dagar senare satte en kollega till mig stopp för min prestationsprinsessa. Hon tog mig i handen och sa: Nu tar jag ett beslut åt dig som du inte kan fatta själv! Gå hem! Du är sjuk! Det är dags att du tar hand om dig själv Linda! Jag är henne tacksam för det, även om jag just då reagerade med att bli arg. Jag visste att hon hade rätt, men jag skulle ju bara…

Jag blev sjukskriven för utmattningsdepression i sex veckor och fick under tiden träffa en kurator för samtal. Det kändes både skönt och väldigt jobbigt. Vad skulle jag göra nu? Vad kan en prestationsprinsessa prestera när hon ”bara är hemma”..? Samtalen med min kurator var som att släppa en lavaflod av tankar, känslor och sorg fri. Jag minns knappt vad vi pratade om efteråt, men känslan i kroppen var plötsligt – stilla. Hon gav mig ”läxor” som innebar att inte prestera. Jag tvingades att möta mig själv, omgiven av tystnaden och plötsligt hörde jag mig själv. Det som min kropp så länge försökt få mig att förstå, genom att göra mig fysiskt sjuk, vara trött och inte ha ork till att träna, fick ta plats, bearbetas och komma ut. Jag läste böcker om personlig utveckling, sov så länge jag behövde, gick stilla promenader och gjorde sånt som jag gillade. Energin började komma tillbaka och jag uppskattade livet igen, kunde se små glimtar av lycka i mitt liv och hålla de nära. En fem veckors lång semester med min familj gav mig mer energi, kärlek och tid att vila.

kroppen är fantastisk dag i somras

Kroppen är fantastisk. En bra dag i somras.

Under hösten tog jag tjänstledigt för att ägna mig åt studier, fysiologi på KI. Vad jag trodde skulle bli en lugnare höst, full av ny kunskap och erfarenhet, blev en höst med en annan sorts stress och ett högt tempo. Kursen var riktigt rolig och lärorik, men den krävde att jag gav allt av mig för att kunna hänga med och klara av tentorna. Nånstans mitt i allt, visste jag att det var för en kort period och det fick mig att ta mig igenom det. Prestationsprinsessan sattes på prov, men skillnaden var att jag var kapten på min båt. Jag skapade min vardag och jag njöt trots tentastress! I oktober började jag formulera nya tankar och drömmar för 2014, och drömmen blev sann. När kursen var slut hade jag ett nytt jobb, en distanskurs och en utbildning till kostrådgivare som väntade! En vår där jag själv skulle sätta takten och börja min väg mot att starta eget.

inser att jag ska söka jobb inom hälsa-1

Inser att jag ska söka jobb inom hälsa. Många känslor!

Just nu är mina framtidsplaner att fortsätta jobba med människor i en livsstilsförändring, som vill satsa på sin hälsa genom träning och god mat. Jag står i startgroparna till att starta eget företag och det sätter verkligen en prestationsprinsessa på prov. Vissa dagar är jag oövervinnerlig och andra vill jag dra täcket över huvudet, och gå tillbaka till min ”trygga” vardag igen. Yoga är ett fantastiskt redskap för mig, att få fatt i kropp och knopp och förena dessa, komma i balans och få utlopp för känslor!

yoga

Vad jag har lärt mig genom min utmattning och som kanske kan vara till hjälp för andra, är att jag måste ge mig själv tid för återhämtning! Naturen har en läkande kraft! Precis som vilan gör mig starkare efter ett träningspass, är det vila och återhämtning i vardagen som gör att jag orkar med livet. Jag har jobbat med jag är kapten på min båt och jag kör min bil vilka är bra mantran som hjälpt mig att ta makten över min härliga var dag igen. Under hösten jobbade jag mycket med Crea Diem (skapa dagen) för att mitt i allt njuta av allt vackert som finns i mitt liv! Ett annat ledord för mig är #kroppenärfantastsik. Lyssna på kroppen – den är fantastisk! Om du ger den förutsättningar för att prestera, så kommer den att ge dig såå mycket tillbaka!

6 thoughts on “Veckans inspirationskälla: Linda B

  1. Fina Linda, det både gör ont och värmer att läsa om resan. Ont för att någon skall behöva gå ner sig så och värmer för att man kan hitta tillbaka till sig själv och skapa sin egen väg! Kram! (och Cilla – jag älskar din inspirationsserie!)

  2. Jag håller verkligen med Annie här ovan. Både smärtsamt och härligt att läsa. Fina Linda! Du kommer lyckas med ditt företagande, det vet jag, och så hoppas jag att du mår bra och tar hand om dig på resan vidare. Tack för berättelsen här! Stor kram

  3. Ping: Jag hjärta min kropp! | Live It, Love It

Kommentera

