Yoga for runners: Som en jagad gasell på savannen

Att återhämta sig och vila kroppen är inte dumt. Att kombinera yoga och löpning är inte heller dumt. Det kunde jag sannerligen konstatera igår under mitt löppass igår. Efter ett par dagar utan minsta lust till träning kände jag att det spratt till i kroppen. Lusten att springa gjorde sig påmind och jag tänkte ja vad tusan, ett litet löppass på det kanske. Sagt och gjort, på med skorna och ut i friska kvällsluften. Och som jag sprang. Skäre Gud i himmelen vad jag sprang. Jag sprang som en jagad gasell på savannen. Det kändes som att jag flög fram, jag upplevde en sådan otrolig rörlighet i kroppen. Jag sjöng med till musiken, tjoade och tjimmade och skuttade omkring som om jag dragit i mig uppåttjack. Det var så roligt, det var så lätt och jag älskade varje sekund. Hade det varit dagtid och jag mött människor på vägen hade troligen något ringt polisen och anmält en galen löpare på villovägar. Det kan ha sett tokigt ut, men jag brydde mig inte det minsta. Det var jag och musiken. Det var jag och glädjen. Det var jag och min grymma kropp.

20140402-221243.jpg

Jag har gjort de andningsövningar och yogasekvenser Yogobe har rekommenderat den här veckan. Framför allt har jag yinyogat med Johanna Andersson. Det finns två sekvenser på Yogobe som jag genomfört: Global Yoga Yin med fokus: hjärta! En sekvens som ger rörlighet kring ryggraden och Global Yoga Yin för löpare som är en sekvens som fokuserar på höftpartiet. Yinyoga är något jag mer och mer fastnar för. Jag tycker om att stanna i positionerna, och jag märker hur det har gjort skillnad för kroppen. Allra helst märkte jag det igår; löpningen gick ju så bra. Det kan givetvis vara en tillfällighet. Jag kan ha varit snabb och uthållig för att jag vilat ett par dagar. Fast jag vill ändå tro att yogan har gjort skillnad. Att det är bra att jobba med ryggen och framför allt höftpartier när man springer mycket, cyklar eller är aktiv på något annat sätt. Jag tycker verkligen att den här månaden med Yogobe och temat yoga för löpare ska bli riktigt spännande. För jag tror verkligen att yogan hjälper mig. Inte bara på det sätt att den gör mig lugn och sansad i min vardag och att den utvecklar mig mentalt utan att den också hjälper mig i min träning.

Fast jag måste vara er: i börja av klassen Global Yoga Yin för löpare kommer ni inte tycka vidare bra om Johanna. Det gör ont! Men när sekvensen är avslutad kommer ni att vara lika förtjust i henne som vanligt. Jag lovar.

yogobe2

 

4 thoughts on “Yoga for runners: Som en jagad gasell på savannen

  1. Jag såg dig efter ditt löparpass sist (var det i helgen?). Då nästan smådansade du uppför trappan där vi bor 🙂 Härligt när man känner så mycket glädje. Heja dig!

Kommentera

