En hyllning till mina kollegor

Igår hade jag en sådan där kväll igen. En kväll med kontinuerliga impulssignaler och känslor som åkte berg- och dalbana. Jag försökte att inte göra så mycket åt signalerna och känslorna, utan lät dem liksom bara vara. Istället för att fullständigt gå upp i dem tog jag till det redskap jag vet fungerar bäst: yoga. Och givetvis kunde jag på mattan möta mina tankar på bättre sätt. Irritationen blev mer rationell. Humöret fick ett uppsving. Jag gick och la mig med ett annat sinneslag.

Det fina är ju att morgondagen alltid är en annan dag. Gudskelov. Idag vaknade jag med solsken i blick. Jag gymmade, för första gången sedan i söndags, och åt frukost i lugn och ro. Jag lockade håret och målade läpparna röda. Visslade hela vägen till jobbet och tänkte att idag blir det en riktigt bra dag. Idag ska jag välja glädje hela dagen.

20140404-131426.jpg

På jobbet har jag skrattat hela dagen. Och jag måste säga att jag är så glad över mina kollegor. Klimatet i det arbetsrum jag sitter i är fantastiskt. Vi är oss själva. Vi skrattar när vi är glada och vi gråter när vi är ledsna. Vi peppar varandra och stöttar varandra. Det finns alltid någon som hejar på när det går bra, men det finns också alltid en axel att luta sig mot de stunder när allting känns svårt och tungt. Det uppskattar jag. Idag har det varit lite extra galet. Jag har skrattat så att tårarna rinner och magen värker, och är inte det en av de bästa känslorna i världen så säg; att skratta så där mycket att man får ont i magen. Allt blir liksom så himla mycket roligare. Jag tror att det klimat som finns mellan oss lärare lätt kan smitta av sig på våra elever. Om vi lärare är glada och positiva och också bemöter våra elever på bra sätt är möjligheten större att eleverna blir arbetsvilliga. Om inte kan vi åtminstone få våra elever att komma till skolan och vara närvarande på sina lektioner.

Därför vill jag idag verkligen ge kärlek till mina fantastiska kollegor på Vimmerby Gymnasium. I dessa tider är det alltid någon som har åsikter om skolan och dess verksamhet. Allra helst efter besök av Skolinspektion och politiker. Men jag lovar, vi som arbetar på skolan gör vad vi kan för att skapa en trivsam miljö och för att eleverna ska få möjlighet att lyckas. Vissa dagar går det bra, andra dagar lite sämre. Vissa dagar går allting precis som man har tänkt sig, andra dagar möter man oerhört mycket motstånd. Men vi gör vad vi kan, vi har roligt och vi har en trivsam arbetsplats. Det har vi verkligen.

 

 

Kommentera

