Morning bliss: jag duger som jag är

20140406-094319.jpg

Jag har sovit väldigt oroligt i natt. Drömt att jag vaknat flera gånger. Vaknat på riktigt flera gånger, och inte riktigt vetat vad som varit dröm och vad som varit vaket tillstånd. Ljud som annars inte stör har hållit mig vaken. Kylskåpets surrande, ljuden utanför fönstret, människor som vinglar hem från krogen. När jag väl vaknade i morse och bestämde mig för att kliva ur sängen kände jag mig nästan som att jag varit ute och svirat hela natten. Den känslan tycker jag inte om. Inte det minsta faktiskt.

Min plan för den här söndagsmorgonen var att springa eller att träna med gänget i crossfit-riggen på Träningshuset men insåg ganska omgående att det inte skulle gå. Min kropp kändes seg som sirap och det enda jag kunde tänka på var att få vakna till liv på yogamattan. Halleluja för Yogobe! Jag genomförde den där ontsköna klassen Global Yoga Yin för löpare igen och tyckte inte fullt så illa om höftöppnaren den här gången som första gången. Den där svanen däremot, den är helt fantastiskt. Jag skulle kunna stanna i den positionen i evigheter. Jag märker att jag lättare tar min in i positionerna desto mer jag övar. Stela höfter blir mjukare, ryggen blir mer följsam. Jag tycker om hur Johanna Andersson beskriver syftet med yinyoga. Hon förklarar det som att man kan känna sig fruktansvärt stel när man är i positionen eller precis kommer ur positionen men att man på lång sikt blir mjukare och då kanske också smidigare och snabbare i sin löpning. Hon tar intervallträning som exempel: efter den sista löpintervallen man gör är man söligare än någonsin. De explosiva och snabba intervallerna har på kort sikt gjort att man känner sig sölig och alldeles färdig i kroppen. Skulle man springa 100 meter så snabbt man kan efter intervallträning får man troligen inte någon bra tid. Veckan efter, däremot, är man förmodligen mer explosiv och snabb på fötterna än tidigare. På kort sikt blir man alltså stel i kroppen av yinyoga, alltså under det tillfälle man utför positionerna, men på långsiktigt blir man mjukare och rörligare i kroppen.

Som rookie inom yogan möter jag hela tiden nya saker. Jag förälskar mig i positioner och yogavarianter mest hela tiden. Jag vet verkligen inte vilken variant av yoga jag tycker bäst om, utan provar ideligen nytt. För tillfället är det sannerligen yinyoga jag fascineras av och tycker mycket om. Kanske för att det är en sådan stor kontrast till den annars så dynamiska träning jag sysslar med. Yinyoga blir ett tillfälle för mig att stanna upp. Ett tillfälle där stunden enbart är min, men samtidigt får jag tillfälle att träna på att utveckla mitt tålamod och hitta fram till känslor inom mig.

Efter den här oroliga natten gjorde stunden på mattan underverk för mig. Jag kunde slappna av, släppa sådant jag inte behöver bära omkring på. Acceptera mig precis som jag är, tycka att jag är helt okej även om jag inte alltid gör helt okej. En stund av stillhet. En morning bliss. Jag är tacksam för yogan, det är jag verkligen, men jag är också tacksam för mig själv. Jag duger som jag är.

Annonser

One thought on “Morning bliss: jag duger som jag är

  1. Ping: Affirmationer | mot bättre hälsa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s