En ny vinkel i bildflödet: #pepp2014

#pepp2014

Förra veckan blev lite hektisk för mig och massor av de saker jag tänkt att skriva om föll ur glömska. Men lugn bare, det kommer! Först vill jag lyfta Sofys aprilutmaning #pepp2014. Sofys blogg är faktiskt en av de träningsbloggar jag har läst allra längst. Det är, som hon själv skriver, en orange glädjeoas med pepp och värme. Hon kan vara både mjuk och vass, och det gillar jag med henne. Vad Sofy vill med #pepp2014 är att peppa till annat fokus än det fokus vi ofta lägger på utsidan. Därför syftar utmaningen till att vi ska ge oss på att inte medverka i det som är eller kan bli hälsohets eller fitsporation. Det innebär inte att vi ska sluta träna eller sluta vara hälsosamma utan det handlar om att lyfta annat än utseende – att ta en annan vinkel. Vad Sofy utmanar oss till är att prata och kommentera på social media med annat än beröm om utseende. Att vi istället för ord som fin, söt, snygg, smal, vältränad, tight som handlar om och beskriver personer utifrån hur den ser ut byter vi till ord som handlar om hur personen är. Dess kvalitéer som människa, kompis, fru, mamma, brorsa, kollega.

Exempel: Din kompis lägger upp en selfie. Du brukar skriva: Snygging! av bara farten. Ibland för att du verkligen tycker att din kompis är väldigt snygg, men kanske lika mycket för att det går per automatik och för att det förväntas av dig? Nu ska du istället: Namnge personen. Du har en sådan härlig personlighet. Jag är så glad att jag känner dig! (om du ens kommenterar selfien alls).

Exempel: Din kompis postar en svettig träningsbild. Du brukar skriva: Vad duktig du är! Nu ska du istället: Vad glad jag är för din skull att du gillar tränar så mycket, och att du mår bra av den. Det gör mig också glad och sugen på att träna!

Jag hann aldrig lyfta utmaningen förra veckan, men försökte mig ändå på att kommentera bilder på social media än enbart med ord som fin och snygg. Det var ganska ovant, faktiskt. Jag tycker givetvis om att ge bekräftelsefeedback till människor, lika mycket som jag gillar att få. Det där med direkt bekräftelsefeedback är på gott och ont, och ibland är jag fullt medveten om att vi säljer oss själva för att få bekräftelse. Som om vi inte existerar så länge ingen annan människa uppmärksammar  och sätter ord på vår existens. Många av oss har en bekräftelsehora i bagaget och tidvis behöver vi göra oss uppmärksamma på vad det innebär för oss. Jag tror att Sofy har rätt; om vi vänjer oss vid att inte enbart kommentera människors utseende kan vi prata om andra saker, landa lite djupare, känna oss gladare och samtidigt ha mer att prata om.

Resten av april är mitt fokus att peppa med feedback och input kring vilka människor är och vad de tycker om istället för att enbart fastna i människors utseende. Det kanske blir en utmaning – både att inte kommentera andras bilder med fokus på hur fina jag tycker att dessa är på utsidan men kanske också i att inte posta så många selfies. Eller åtminstone någon form av annan selfie under april månad. Vi får se hur det går (still looking for Mr Right ni vet). Kom och var med du också! Tanken från början var att alla deltagare skulle tagga #pepp2014 när vi kommenterar andras bilder, men det visade sig att de bilderna inte hamnade i hashtaggen när man sedan söker på bilder. Det innebär lite att tekniken inte riktigt fungerar på det sätt som Sofy först tänkte sig utmaningen. Men! Vi kan mata självbilden och se till att peppa igång oss själva (och kanske på köpet andra!) genom att tagga våra egna bilder med #pepp2014 och du kan också pinga Sofy på @uppochhoppa. Genom utmaningen kan du inte bara medverka i att vi ser oss själva och andra lite i nytt ljus utan du kan också vinna fina affischer varje vecka. Häng på vettja!

pepp2014

 

 

2 thoughts on “En ny vinkel i bildflödet: #pepp2014

  1. Ping: Hej måndag! Hej Cilla! | En träningsblogg och lite till

Kommentera

