Intervallträning: om du vill släppa sådant du inte behöver bära omkring på

Vilken tisdag det har varit. Allt har liksom gått i ett. När jag vaknade stod regnet som spö i backen och den där tänka löprundan blev inte av. Jag kände inte att det var så viktigt att springa att jag ville ge mig ut i regn och rusk. Inte idag. Istället åt jag en smaskig chiapudding med raw kakao och kokos i lugn och ro, och fokuserade på att vara mindful. Igår när jag somnade bestämde jag att det fick vara färdig för tycka synd om mig själv-perioden för den här gången. Att hälla sår i salt och slicka rent är jäkla skönt men nu räcker det. Självömkan i all ära men tack hej, färdig med dig. Och det är ett vinnande koncept det där med att bestämma sig. Att sätta en gräns för ältande och vältrande och faktiskt medvetet skapa nya förutsättningar och tankebanor. Jag vaknade på annat humör idag. Back in the game så att säga. Jag gillar att jag har skaffat mig den förmågan – rätt mental inställning.

20140408-184233.jpg

Och löpningen då? Ja men den blev av efter jobbet istället. Regnet stod fortfarande som spö i backen men halleluja för löpbandet då. Jag har med fokus ägnat mig åt temat yoga for runners genom Yogobe de senaste två veckorna. Nästan dagligen har jag gjort andningsövningar och genomfört de sekvenser som är framtagna för löpare eller andra aktiva och jag märker sådan skillnad. Dels märker jag hur jag enklare smälter in i positionerna och kan komma djupare in i dem, men jag märker också skillnad i löpningen. Jag andas bättre, jag är rörligare i höfterna och jag känner en helt annan explosivitet i benen. Idag sprang jag intervaller i 8 kilometer och det kändes nästan lekande lätt. Förstå mig rätt; det var jobbigt men jag kände ändå att kroppskontrollen var annorlunda. Jag kände mig smidig i löpsteget och jag kunde helt klart koppla på vilja och fokus på ett bra sätt. Just idag kändes det väldigt tacksamt att genomföra ett sådant bra intervallpass. Jag cyklade hem genom stan och kände mig alldeles superbra. Kroppen är sannerligen öm nu ett par timmar så här efteråt men jag kommer att kunna ägna mig åt rättningshögen med ett riktigt bra fokus ett par timmar tack vare att jag fick göra av med energi. Släppa sådant jag inte behöver bära omkring på. Och i morgon kommer att bli ännu en bra dag. Det har jag bestämt.

20140408-184226.jpg

 

Kommentera

