Vi kan fylla livet med mening när vi känner kärlek till oss själva

Ibland får jag frågan varför jag bloggar. Vad syftet med min blogg är och vad det är jag vill förmedla. Det främsta syftet för mig är att inspirera! Jag vill inspirera dig till att må bra, till att tycka om dig själv, till självkänsla, till träning, till välmående. Allra helst vill jag förmedla att du duger som du är.

Att bygga ett varumärke, om det nu är vad jag sysslar med, tar tid. Det vet alla. Jag vill att den här bloggen ska genomsyras av min personlighet och den jag är på riktigt. Jag försöker förmedla det genom att vara mig själv, så mycket det bara går. Jag vill visa vem jag är utan att enbart synliggöra den fina sidan av livet. Det innebär att jag lyfter toppar och dalar, med och motgångar. Jag är ju en alldeles vanlig person, med brister och skavanker precis som du. Det vill jag vara öppen med. Jag är inte klämkäck varje dag. Jag tycker inte att det är roligt att träna varje dag. Jag tycker inte om att gå till jobbet varje dag. Ibland ifrågasätter jag meningen med mitt liv så till den milda grad att jag vill tugga av mig armen av ångest. Ibland känner jag mig skev och kluven över vem jag är. Jag är inte någonstans perfekt, och jag strävar inte heller efter att vara det. Jag strävar efter att må bra, att vara tillfreds med min tillvaro och att skapa ett liv där jag accepterar mig själv som person. Vissa dagar är det enkelt, andra dagar är det mycket svårt.

Att jag driver den här bloggen handlar givetvis om att jag tycker att det är roligt att skriva, och att jag gärna delar med mig av min vardag. Och jag är otroligt tacksam och glad för att du läser! Skulle jag inte tycka att det gav mig något skulle jag inte lägga ner den tid det tar att driva en blogg. För det tar tid, mycket tid. Jag tycker om sociala medier och jag tycker om att internet är en värld som möjliggör nya kontakter. Det är en värld där likasinnade kan finna varandra och dela med sig av livet. Däremot är jag inte särskilt förtjust i när sociala medier leder till prestationsångest eller känslan av att aldrig räcka till. Det är något jag i högsta grad vill motverka. Jag vill skapa något annat, och jag önskar att du som kommer hit gör det för att finna en motvikt till det perfekta, till det som enbart är fint och välstädat och lättsamt. Det finns inslag av det som är fint och välstädat och lättsamt också, absolut, men jag är inte ute efter att skapa en känsla av otillräcklighet. Tvärtom, jag vill att du ska känna att du är bra som du är. Jag vill att du ska känna att det är okej att inte vara som alla andra, att det är okej att vara annorlunda. Jag vill att du ska känna att det är fullt mänskligt att ha känslor som åker berg- och dalbana. Att det är normalt att ha ångest och behöva jobba med sin insida. Att det inte är något fel på dig. Men lika mycket som jag vill belysa de svåra sidorna av det här med att vara människa vill jag också förmedla att det är okej att klappa sig själv på axeln och tycka att man är bra. Att det är okej att vara självgod som i god mot sig själv. Att det också är okej att vilja prestera, för det får heller inte bli fult att prestera och att vara en människa som gör. Att det är viktigt att få följa sina mål och drömmar i livet.

Många människor har eller har haft svårt att älska sig själv. Många människor jobbar, precis som jag, med att inte slå knut på sig själv. Att mota bort prestationsprinsessan samtidigt som man försöker hitta balansen i att faktiskt vara en sådan som jobbar för sina mål och drömmar. Jag vet att många människor går genom livet med djupa sår i själen. Jag vet att många har historia av att inte ta hand om sina kroppar – som klämmer och känner och aldrig tycker att utsidan är något vidare bra. Eller som tror att insidan blir bättre bara för att utsidan är välsvarvad och finslipad. Jag vet att många oroar sig över vad som ska eller inte ska ätas – som byter dieter varje vecka och räknar och mäter och väger. Allt detta som på något sätt ingår i vår strävan att bli litet lyckligare. Därför anser jag att vi som bloggar om hälsa är viktiga, men jag anser också att vi som gör det har ett ansvar. I mitt ansvar ligger att försöka förmedla verkligheten. Att inte låtsas eller förfina. Att vara sann och ärlig. Därför tror jag att min blogg är viktig. Precis som många andra bloggar i ditt dagliga flöde. För jag tror att vi kan fungera som motpolen till den bild av människors liv som tidvis verkar så enkel och ljus och lättsam. En motpol som säger att det är okej att vara snygg och stark och snabb på fötterna, men som också säger att du behöver tycka om dig själv för den du är – från insidan till utsidan. Det är allra mest därför jag skriver. För jag vill att du ska förstå att du behöver älska dig själv och jag vill att du ska göra det för din egen skull. För att du är du, för att du är värdefull och för att du är alldeles jättebra precis som du är. För jag tror att vi kan fylla livet med mening när vi känner kärlek till oss själva. Framför allt tror jag vi behöver inse och acceptera att livet är de dagar som pågår här och nu. Att vi fråntar oss själva mål och mening med livet när vi enbart tror att lyckan kommer när precis allting faller på plats. När vi kämpar och stressar och pressar oss framåt för att hitta precis allt vi söker och tror att det är förstå då vi kommer att bli lyckliga. Livet pågår här och nu, varje dag.

pepp

Vill du berätta varför du kommer hit ibland? Du kanske vill berätta vad du gillar allra bäst?

 

5 thoughts on “Vi kan fylla livet med mening när vi känner kärlek till oss själva

  1. Jag kikar in här dagligen – ofta ett par/tre gånger per dag (stalknings-varning?). Jag kommer inte ihåg hur jag hittade dig, men jag antar att det var via något kommentarfält eller länk i någon blogg.

    Det jag tycker är bäst i din blogg är precis allt det där som du skriver att du vill förmedla. Du känns ärlig och rak och det är så oerhört befriande att få se att det inte bara är jag som brottas med hjärnspöken ena dagen och känner mig som världsmästare nästa dag 🙂

    Heja dig!

  2. jag har sållat i mitt bloggläsande och numera läser jag bara bloggar skrivna av dem som delar med sig av livet som det ser ut i verkligheten: positivt och negativt. Det är inte till någon hjälp eller jag har inget intresse av att läsa om människor som bara delar med sig av sina finaste stunder på ett sätt som låter som att alla deras stunder är sådär fina. Livet är inte sånt, inte för någon och då känns hela den bloggen osann.
    Därför läser jag din blogg, den känns ärlig och härlig =)

  3. Jag klickar in här titt som tätt, jag älskar hur du skriver och får mig att stanna upp reflektera. De flesta bloggar jag läser klickar jag in på när jag har en minut över eller vill fördriva tiden, jag gillar att se bilder på dagens träningsoutfit, få träningsinspiration och läsa om nya recept eller läskas av snygga matbilder. Nätet är fantastiskt! Hos dig får jag något annat, något unikt. Du får mig att tänka på insidan och på hur viktig den är. Här går jag helst inte in sådär i farten utan läser när jag har tid, jag vill läsa i lugn och ro och ha möjlighet att reflektera efteråt. Vi är nog många som känner igen oss i det du skrivet och det är skönt att ha dig som lyckas sätta ord på det som förbryllar. Särskilt glad blir jag när du skriver om PCO, det vill jag gärna lära mig mer om!

  4. Jag läser för att det du skriver går rakt in i hjärtat. Din öppenhet och ärlighet och det MOD du visar i din sårbarhet är så oroligt befriande. Av alla bloggar jag läser (och det är många) är din blogg den som känns 100 procent äkta. Det är häftigt. Jag känner dig inte men ändå känns det som att man får ta del av ditt liv. Ett liv som är sant.

Kommentera

