Ibland blir man förblindad av farten

Hej kompis!

Beata har gjort det, så även Jeanna. Nu är det min tur. Jag pratar om internetfasta. Ett par dagar sisådär. Varför? Jag vet nog faktiskt inte. Mest för att jag behöver en liten paus tror jag. Får jag för mig åtminstone. Jag tänkte att jag skulle överösa min energi på rättningshögen så här inför det stundande påsklovet. För jag tänkte försöka ta mig lite lov så där på riktigt. För att kunna göra det behöver jag fokuserat ägna mig åt den däringa högen. Det säger ju sig självt, förstås. Fast med handen på lilla hjärtat är jag också lite nyfiken. Nyfiken på hur livet ter sig utan koll på sociala medier och ständiga budskap som flödar genom telefon och dator. På något sätt känns det så väldigt spännande att lista ut hur dagarna ser ut om jag inte är den som alltid är uppkopplad och tillgänglig. Lite på samma sätt som att jag försöker ta reda på vem jag är, hur jag ser ut och hur jag pratar när jag inte ständigt försöker ingå i en kemisk förening med någon man. Därför ska jag också sätta ord på det där med kärlek och gränser, eller kanske snarare brist på gränser när det kommer till mig som person. Jag har nämligen, nästan helt på egen hand, kommit fram till ett beteendemönster som jag behöver bryta. Det är så spännande att lära känna sig själv tycker jag. Att gotta ner sig i mönster en lätt följer, för att det liksom sitter i ryggraden på något sätt. Ja hjärnan, den älskar verkligen det den känner igen. Men jag vill vara smartare än hjärnan. Jag vill vara den som styr och jag vill inte agera utifrån ett beteende som jag odlade för länge, länge sedan.

Allra mest känner jag mig ofantligt kreativ för tillfället, och något inom mig säger att jag behöver tända av för att få i fatt kreativiteten på bästa sätt. Ni vet som när man går och lurpassar på något och sedan smäller det liksom till med fullaste kraft. Jag vet inte om jag kan förklara det på något bättre sätt än att jag har ett soundtrack i huvudet. Ett stycke musik jag inte riktigt lärt mig att spela rent, och jag vill lära mig tonerna fullt ut för att kunna framföra det med geist och inlevelse. Därför tänkte jag slow down för att kunna speeda upp. Ibland blir man lite förblindad av farten och då är det viktigt att sakta ner. Jag ska lurpassa på den här lite härliga, pirriga och mystiska känslan jag har i kroppen. Jag ska grunda den och låta den ta form ett par dagar. Bara gå omkring och låta impulssignaler, tankar och känslor ta form och bli levande. Jag ska lära mig tonerna och jag ska spela dem med engagemang och inlevelse. De bästa konserterna upplevs ju på det sättet; när musiken lever sig in i textrader och toner med kärlek och passion. Så vill jag också uppträda, precis så.

Hur länge ska jag fasta då? Tja, sisådär ett par dagar tänkte jag. Kanske till söndag. 72 timmars avhållsamhet torde inte vara ett problem. Eller så är det kanske ett problem. Jag är ju inte riktigt den avhållsamma typen, så vi får väl se.

Under tiden kan ni njuta av den låt jag går och nynnar på. Det där soundtracket of our lives som tar mig tillbaka till ungdomsår och festivaltider med leriga åkrar, solsken i blick och en kall öl i strupen. En tid som var men som aldrig kommer igen.

4 thoughts on “Ibland blir man förblindad av farten

  1. Kommer sakna bloggen, och dig på instagram för jag blir alltid så glad av budskapet du lägger upp med dina bilder! Hoppas att du inte känner att det är för skönt att vara utan alla dessa sociala medier, men njut av semestern! Kram

  2. När jag blev sjukskriven tog jag en längre paus. Viktigt att internet och bloggar mm inte tar ens energi eller ger en falsk energi. När man pausar inser man snabbt att man inte missar så mycket i cybervärlden och OM finns det ju kvar 😊

  3. Låter spännande med kreativt pirr! Njut av nedkopplingen, men inte för mycket. Och nu har jag Sister Surround i huvudet – inte det sämsta på en fredag!😊

Kommentera

