Har man en liten livmoder och små äggstockar kan det uppstå problem. Låt oss tala om det!

Våndandes i min PMS-bubbla kom jag ihåg att jag såg ett klipp med Karin Aldelsköld hos Malou för någon vecka sedan och insåg att hon har en blogg om livet med PMS. Jag har redan för länge sedan konstaterat att jag blir mer benägen till att tänka på socker vid PMS och mens än under resterande veckor i cykeln. Nu avstår jag socker i de allra flesta fall, men suget finns där. Helt klart. Det tog ett tag för mig att förstå i vilka perioder jag blev mer sugen på sött men eftersom jag har lärt känna min kropp och mina cykler har jag kunnat utläsa detta på ett ganska säkerställt sätt. Därmed vet jag också att mina hormoner lever rövare när jag faktiskt trycker i mig socker under dessa perioder.

Förr, när jag åt p-piller och hade kontinuerlig menscykel, började ofta mina sockerorgier just veckan innan mens och eskalerade sedan under mensveckan. Jag antar att jag tyckte litet synd om mig själv och ansåg att jag minsann hade rätt att trycka i mig socker som tycka synd om mig själv-medicin. Fast jag mådde bara sämre och kroppen blev än mer vätskefylld och svullen av allt socker och alla snabba kolhydrater. Jag tror att de flesta människor kan känna igen sig i att det inte tar några tider att bli sockervan. För mig som är sockerberoende eller åtminstone oerhört känslig och svag för socker går det kanske fortare än för andra. Fast jag tror att vi inte behöver särskilt många dagar av kontinuerligt sockerintag för att det plötsligt ska kännas svårt att avstå. Kanske rentav omöjligt för vissa. När jag levde med socker på daglig basis var jag inte ens fullt medveten om att jag åt socker varje dag. Något sockrigt hit, något sockrigt dit. På den tiden kunde jag inte särskilt mycket om varje sig kroppen eller kostens betydelse. Inte mer än att jag givetvis förstod att det inte var något vidare att trycka i sig stora mängder socker. Idag har jag annan kunskap om kroppen och också helt annan kunskap om PCOS.

Jag vet ju att många kvinnor lider av PMS och att det verkar förvärras med åldern. Däremot vet jag inte hur mycket min PMS samverkar med min PCOS. Viss forskning visar på att många kvinnor med PCOS lider av humörsvängningar. Många kvinnor förklarar det som att de känner det som att hela kroppen är i gungning och att de jämt känner sig arga. Detta antar jag har samband med att hormonerna i kroppen är rubbade . Det är svårt att hålla humöret uppe när det pågår en ständig berg- och dalbana inombords. Jag upplever en enorm skillnad i de humörsvängningar jag brukade ha och de raseriutbrott jag kunde få innan jag kom i bättre hormonell balans. Jag kunde sannerligen vara en varg i fårakläder. Aldrig visste jag när bomben skulle explodera. Under det senaste året har jag varit mer balanserad i humöret och har ett helt annat tålamod. Troligen grundar det sig i olika faktorer men jag är tämligen säker på att kosten har viss inverkan och att hormonerna återspeglas av vad jag väljer att stoppa i munnen.

Jag är alltså tämligen säker på att kosten har betydelse för både besvär med PMS och PCOS.  För min PCOS har lågkolhydratkost och framför allt uteslutandes av socker och gluten varit en framgångsfaktor, men jag vet inte om det är aspekter som också har inverkan på besvär med PMS. Jag misstänker att ett stort intag av socker förvärrar min PMS, men det är inte något jag kan basera på vetenskaplig fakta i nuläget. Det är min erfarenhet och tolkning, och jag vet inte hur varje enskild individ påverkas. Tidigare åt jag också Metformin för PCOS men valde att sluta för att jag egentligen inte märkte någon positiv effekt av det. Till en början gjorde jag det, absolut, men det kändes inte bra att proppa i sig ett preparat i fall det inte var nödvändigt. Därför slutade jag och ungefär sex månader senare kom min första menstruation på naturlig väg. De senaste rönen angående Metformin vid PCOS är heller inte särskilt uppmuntrande när det gäller effekten på ägglossning. Amerikanska studier talar för att Metformin inte har någon säker effekt jämfört med sockerpiller även om andra studier också talar för att en del kvinnor med PCOS faktiskt får mindre sockersvängningar och sötsug med Metformin. Jag har förvisso aldrig tagit Metformin utan att också äta p-piller samtidigt och kan därför inte egentligen uttala mig om vad som ställde till mest oreda i kroppen. Jag misstänker och tror att de syntetiska hormonerna i p-piller var det som skapade mest obalans, men eftersom jag heller inte upplevde skillnad i varken sockersug eller problem med kroppsfett vid användning av Metformin ansåg jag inte att det var meningsfullt att fortsätta äta dem när jag slutade med p-piller.

För min egen del förespråkar jag att fortsätta vara snäll mot mig själv under perioden då PMS är som värst. Att tänka på den mentala biten och faktiskt komma ihåg att den här fasen är något som inträffar oavsett om jag vill det eller inte. Eftersom jag för mensdagbok vet jag nu ganska exakt när fasen inträffar och kan därmed påminna mig om att ta det något lugnare om jag upplever att jag behöver det. Efter att ha läst in mig på ämnet mer noggrant under dagen verkar det som att många kvinnor kan hamna i ett depressionsliknande tillstånd veckan före mens. Många känner meningslöshet och hopplöshet. Den här symtomtoppen infinner sig efter ägglossning och toppar de sista sju dagarna före menstruation. Symtomen verkar sammanfalla med sjunkande östrogennivåer. Jag tycker att det är ofantligt viktigt att vi faktiskt pratar om sådana här saker i livet; besvär med PMS, mens och PCOS. Ja, givetvis andra jobbiga saker också förstås. Av någon anledning känns det så väldigt skamset för oss när vi drabbas av besvär som kommer med det här med att vara kvinna men jag tycker att vi genast ska sluta opp med att känna skuld och skam. Det är komplext att vara människa men om vi aldrig pratar om det som är svårt är det enkelt att tro att vi är helt ensamma med våra besvär. Det är vi inte. Ju mer vi pratar om det och delar med oss desto mer kommer vi att inse att ofantligt många människor lider av precis samma saker. Att det är naturligt och vanligt och alldeles normalt. Det finns ju hjälp att få, bara vi vågar lyfta det till ytan och faktiskt reda ut vad som är vad. Vad som är hönan och vad som är ägget så att säga. Jag vill varmt rekommendera dig som har PCOS eller bara vill lära dig mer om den kvinnliga cykeln och alla de problem som kan uppstå när man har en liten livmoder och äggstockar att titta på den här föreläsningen med Jan Holte via Uppsala Universitet. Jag lärde mig väldigt mycket, även om det också är mycket att ta in.

 

One thought on “Har man en liten livmoder och små äggstockar kan det uppstå problem. Låt oss tala om det!

  1. Jag vill bara säga tack! Tack för denna bloggen, googlade på humörsvängningar och pco och hamnade här. Jag ville undersöka lite om mitt dåliga humör och min ilska har med min pco att göra och jag känner mig lättad att få läsa att det Kan ha med det att göra. Annars hade jag inte haft ngn aning om vad som kan påverka. Jag blir tårögd av att få läsa så många inlägg som man känner igen sig i och att man inte är ensam. Tack! Med vänlig hälsning, Linda

Kommentera

