Jag kan faktiskt vara lite wild and crazy

Den här morgonen började jag med massage. Jag har känt mig ofantligt sned i kroppen de senaste dagarna och känner att någon sitter fast – känslor, energier, muskler. Därför bokade Erika på Alterna in mig på lite av en akuttid och klockan sju i morse fick jag lägga mig på massagebänken. Det var en riktigt härlig start på morgonen, och jag kände mig helt annorlunda i kroppen när jag gick därifrån. Mjukare i mina rörelser, lätt på fötterna.

Jag tror att stelheten och känslan av att vara sned i kroppen dels har med muskler och träning att göra. En blir lite öm i kroppen mellan varven av att styrketräna. Dels tror jag också att det handlar om känslor och energier i kroppen som på något sätt är litet blockerade. Något sitter liksom fast därinne. Det som är spännande är att sådana här blockeringar tidigare har suttit i bäcken- och höftpartiet för mig förut. Magen har ju också varit ett problemområde. Nu fanns det ett fint flöde i dessa partier men energierna har vandrat upp i rygg och nacke. Det är som att känslorna vandrar uppåt i kroppen och är på väg ut. Sådant tycker jag är hur häftigt som helst.

Det var mycket känslor i omlopp under massagen. Känslor som också bubblade upp till ytan igår när jag avslutade dagen med yinyoga. Jag är helt hooked på yinyoga, det är verkligen något jag gillar. Jag har ju skrivit om den här känslan av kreativitet som jag inte riktigt får fatt i på sista tiden. Att jag känner att det bubblar i kroppen, men att jag inte helt och fullt kan sätta fingret på vad det handlar om. Erika menade idag att hon kände ett behov i min kropp av att få släppa kontrollen. Att göra sådant som är roligt. Jag tror mycket väl att det kan stämma och jag försöker hela tiden hitta den där goda balansen i att göra sådant jag behöver göra och sådant jag vill göra. Jag tror dock att känslorna också handlar om att jag behöver loosen up lite. Dansa, skratta, vara tokig. För även om jag gör sådant jag vill göra och sådant som jag tycker är roligt och avkopplande är det inte alltid att dessa aktiviteter gör mig särskilt wild and crazy. Det kändes på något sätt som så när jag yogade igår och det var läxan jag fick med mig från Erika idag.

För att uttrycka den känslan just igår bestämde jag mig för att våga stå i fullt huvudstående. Nu vet inte jag hur wild and crazy det egentligen är att stå på huvudet, men på något sätt tycker jag ändå att världen upp och ner kan karaktäriseras som lite galet. Och vet ni? Jag gjorde det. Jag stod på huvudet utan att ha stöd mot väggen. Jag stod nära väggen, men jag klarade av att hålla kroppen upprätt med hjälp av styrkan i kroppen och jag klarade av att stå där en lång stund. Det kändes helt fantastiskt! Jag kände mig helt fantastisk.

20140417-131518.jpg

Yoga är på många sätt kontrollerande och seriös och inkännande, men jag tycker också att det inte behöver vara så allvarligt att yoga. Det kan vara lekfullt och lite galet. Vi kan testa vår gränser, men vi behöver inte alltid göra det på blodigt allvar. När jag stod där i fullt huvudstående igår fick jag liksom stå emot en hysterisk skrattattack. Jag blev så lycklig, så sprudlande glad på något sätt. Kanske är det också så att yoga faktiskt mer och mer plockar fram sidor hos mig som jag jobbat för att dämpa. Sidor som jag tror är till men för min personliga utveckling, men som egentligen är en styrka när jag lär mig att använda dem på rätt sätt. Jag har tendens att bli litet organiserad och strukturerad i min tillvaro för att det är så jag trivs bäst, men jag behöver nog också påminna mig själv om att jag är en person med mycket glädje i kroppen. Att jag är en människa full med bus och humor och fantasi – och när jag använder de här egenskaperna på bästa sätt kan det lite strama och präktiga luckras upp och bli mer levande. Jag vet att människor ibland tror att jag är väldigt beige och tråkig. Att jag lever ett ytterst vuxet liv och att det liv jag lever står i kontrast till hur många andra lever sitt liv. Jag ser mig inte alls som en person som är tråkig och beige, och jag ser inte heller att jag lever ett odramatiskt eller alldeles stillsamt liv. Däremot tror jag att man behöver lära känna mig lite mer på djupet för att faktiskt se att jag är en kul tjej som faktiskt också kan vara lite wild and crazy.

Kommentera

