Yoga for runners: ett löppass för kropp och själ

Det händer inte särskilt ofta men igår tränade jag dubbelpass. Det var en sådan vacker kväll igår och löpsuget infann sig. Jag kände att benen behövde mjukas upp efter benpasset i måndags och att springa utomhus och bara njuta av vacker natur och kvällssol kändes som en bra plan. För första gången i mitt liv sprang jag en runda utan musik och med sällskap. Det har aldrig hänt. Aldrig, aldrig. Jag brukar nämligen vara sådan som inte kan springa 70 meter utan musik i lurarna men igår gick det riktigt fint. Jag har verkligen gått in för Yoga for runners den här månaden tillsammans med Yogobe, och igår stämde verkligen allt för mig i löpningen. Kroppen var så följsam och andningen kändes så väldigt annorlunda. Fast det var inte den fysiska ansträngningen som var kvällens halleluja moment för mig utan det faktum att jag sprang utan musik. På något sätt var det som att jag befann mig i ett annat mentalt tillstånd, mer meditativt på något sätt. Ljudet av mina andetag störde inte. Gruset under fötterna gav ett inre lugn. Vi sprang 6 kilometer i behagligt tempo och kvällssolen och den vackra skogen var som balsam för själen. Jag kände mig otroligt närvarande, allt som fanns var här och nu. Det var ett löppass som gav kärlek både till kropp och själ.

Jag är så otroligt tacksam för allt jag lärt mig genom yoga, och på sista tiden märker jag allt tydligare hur den hänger ihop med den fysiska träning jag utför. Jag har framför allt ägnat mig åt yin yoga den här månaden och det lugn som infinner sig i mig är helt anmärkningsvärt. Tålamodet, känslorna, min beslutsamhet – allting blir klarare och starkare inom mig. För er som inte har läst de olika blogginlägg som utgör månadens tema Yoga for runners, rekommenderar jag varmt att ta del av dem på Yogobes blogg. Jag har ju sprungit i  många år men de sista veckorna har gjort löpningen annorlunda för mig och jag ser med spänning fram emot hur de här nya känslorna ska utvecklas. Även Erika har blivit hooked på yin yoga och skriver idag att hon förutom det fysiska i kroppen märker att det händer saker i huvudet. Hon ser tankarna tydligare och plötsligt kan hon tänka en tanke i taget istället för fem halva tankar. Precis så är det. Genom yogan kan jag se allting mer större klarhet. Det är så häftigt.

20140423-095232.jpg20140423-095221.jpg20140423-093000.jpg

2 thoughts on “Yoga for runners: ett löppass för kropp och själ

  1. Ja, det är verkligen skithäftigt! Jag borde nog också prova springa utan musik eller pod någon dag. Känner på mig att jag kommer få samma upplevelse som dig 😀

  2. Innan min utmattningsdepression hade jag alltid musik i öronen – som distraktion för mina negativa tankar. När jag tvingade mig att vara i tystnad hände något häftigt. Sen dess har jag lämnat hörlurarna hemma för att få vara i mig själv och naturen, eller lyssnat på podcasts då jag inte styrs av takten i musiken och kan springa efter kroppens tempo!
    fast nu var det länge sen jag sprang… hälsporre och eventuellt morotns nerom hindrar mig 😦 Saknar verkligen löpningen!

    hejja dig – så inspirerande att läsa!!
    Yoga ♥ löpning

Kommentera

