Att jobba på sitt huvudstående: en prövning för egot

Att stå på huvudet har blivit något av en fluga för mig. Jag tränar och tränar och tränar och tänker att det man tränar på blir man bra på. Det får ta den tid det tar. För ett år sedan vågade jag inte ens få upp benen i det första läget och idag kan jag faktiskt ta mig upp i huvudstående – om än något vingligt. För mig har huvudstående varit en position där jag får träna på att släppa kontrollen och våga lita på min styrka. Att vara upp och ner var ganska skrämmande för mig till en början, och så fort jag började tänka att jag skulle trilla ner gjorde jag också det. Att stå på huvudet kräver, för mig, fullt fokus. För att ta mig upp i positionen och klara av att stå kvar behöver jag vara här och nu, det går inte att sväva iväg på andra små resor i huvudet. Att inte sväva iväg i tankarna i kombination med att våga det som känns skrämmande har varit en prövning för mig. Det handlar helt om att släppa mitt ego, och att fortsätta träna. Trägen vinner, det vet jag ju, och att jag idag kan ta mig upp i en något så när kontrollerad rörelse är ett stort steg för mig. Att känna att jag vågar och att jag kan stärker både min självkänsla och mitt självförtroende.

Det är lätt att bli väldigt exalterad när man lyckas ta sig upp i huvudstående, och den första impulsen för mig är att direkt efter ett huvudstående vilja hoppa upp och ner av glädje. Det ska man inte göra, utan det är bättre att neutralisera positionen genom barnets position där du tar ett par lugna andetag. När jag väl insåg att barnets position gav mig mer lugn har jag fått ökad kontroll – på längre sikt så att säga. Det är exalterande att ta sig över de mentala och kroppsliga hinder vi tidigare haft, men det är kroppen som sätter reglerna för yoga – inte egot. Därför är det viktigt att låta kroppen bestämma och att ge sig själv rätt förutsättningar för att lyckas. Detta oavsett om egot vill att utvecklingen ska gå fortare.

Kommentera

