Du sitter i huvudet

God morgon sötnosar!

Det är en ynnest att vakna upp till en sådan vacker morgon som idag och faktiskt ha möjlighet att slå sig ner i köket och dricka kaffe i lugn och ro. Det gör mig lycklig.

20140424-090307.jpg

Jag har tagit det ganska lugnt hittills på mitt påsklov, och inte fokuserat något särskilt på jobbet. Jag har läst böcker, tränat och fixat i hemmet. Idag är det dags att lägga lite mer krut på rättningshögen. Det är ju så att många lärare faktiskt använder sina lov, vilket är redan inarbetad semester, till att jobba med för- och efterarbete. Det är något många människor glömmer bort när de suckar över alla lov vi har. Jag jobbar allt mindre på loven nu för tiden, men för det mesta behöver jag ägna någon eller några dagar åt rättningsarbete även på min semester. Fördelen är att jag inte behöver klä på mig eller sminka mig på hela dagen om jag inte vill. Det är ju en ganska skön känsla tycker jag, och det gäller ju att ha rätt mental inställning.

Och det där med rätt mental inställning är mycket enkelt vissa dagar, och ofantligt svårt andra dagar. Igår fick jag jobba ganska hårt för att inte gå och lägga mig med fel inställning. Jag kände mig nedslagen och gnällig och med handen på hjärtat var min mentala ålder under ett par timmar på kvällen snarare 12 år än 29 år. Fast jag tycker att det är helt okej att bete sig som ett barn då och då. Jag bestämmer mig helt enkelt för att jag får gnälla en liten stund, för att sedan medvetet se saker och ting med realistiska glasögon och välja nya tankebanor. Det är ju så att alla tankar föder nya tankar. Tänker vi på sådant vi inte tycker om, vare sig det handlar om oss själva eller om andra, känns detta allt värre desto mer vi tänker på det. Håller vi fast vid en och samma tanke en längre stund drar vi till oss fler liknande tankar. Ju mer vi tänker på det som är negativt, desto mer upprörda blir vi. Vi blir ju vad vi tänker. Därför är det viktigt för mig att tänka rätt; att bli mina goda och positiva tankar och att närma mig det som är sant i mig. Idag känns läget helt annorlunda och jag vet att det gör det för att jag faktiskt tog tag i mina tänkta tankar och gav fokus till det som är positivt och gott inom mig. Jag vet, det kan låta klyschigt, men jag tror verkligen att tankens kraft är magisk och att jag helt på egen hand kan välja vem jag vill vara. Och jag vill vara en glad och uppåt människa den största delen av mitt liv. Jag vill vara en sådan människa som förverkligar sina drömmar och mål. Jag vill göra mig själv lycklig, och jag vill inte lägga över det ansvaret på någon annan människa. Jobbet är mitt.

Mitt bästa gnälltips är  helt enkelt att när du känner dig låg och ledsen och liksom lamslås av det som är jobbigt i din tillvaro att du lägger dig platt fall på köksgolvet. Eller ja, du kan få välja vilket hårt golv du vill. Gråt en skvätt om det känns bra för dig, eller bara stirra upp i taket om det känns bättre. Ligg där på golvet och känn dig skev och liten för en stund. Sedan blir du medveten om att du ligger på ett golv i ett kök och tycker synd om dig själv, och troligen kommer du också underfund med att ditt problem är en världslig sak. Då kan du torka bort tårarna från kinden och istället börja fnissa för att ditt problem givetvis inte försvinner för att du ligger på ett golv i ett kök och tycker synd om dig själv. Problemet försvinner inte, men vad du inser är att du tillät dig själv att uppmärksamma känslorna inom dig och att det faktiskt leder till att du ser möjligheter istället för hinder. Har du inte dammsugit på ett par dagar kan du borsta bort lite damm och smulor från kläderna. Till sist kan du påminna dig själv om att om du kan hålla fast vid de tankar som utgör den du vill vara och det du vill uppnå i livet kan dessa tankar faktiskt bli verklighet. Du sitter i huvudet

Kommentera

