Kanske världens bästa lördag

Alltså vilken dag jag har haft, kanske världens bästa lördag. Jag har helt och fullt ägnat mig åt att må bra, simple as that. Jag hade tänkt jobba, men det har jag inte gjort. Ingen fara på taket, jag har inte en enda gång under dagen tänkt att jag egentligen borde göra nytta och sluta spilla min tid genom att göra ingenting. Nej, jag bestämde mig helt enkelt för att göra den här dagen till en må bra-dag och ge mig själv tillfälle till återhämtning och avkoppling. Vilken nytta det har gjort!

Min vän Jennifer kom på besök på förmiddagen och stannade till eftermiddagen. Vi skulle bara ta en kopp kaffe och byta några ord, men det blev mycket mer än så. I flera timmar satt vi på min balkong (alltså älskar att jag har en balkong!) och pratade, skrattade, hade högläsning och drog änglakort. Lunch intogs också på balkongen och jag fokuserade helt och fullt på det där med mindful eating – att tugga, smaka och njuta. Jag har verkligen sugit in varje litet livsögonblick den här dagen. Jag har fått årets första röda bringa och känner mig så tillfreds och lycklig inombords. Ja, alldeles jättelycklig faktiskt!

20140426-202256.jpg20140426-202311.jpg20140426-202301.jpg

Jag är så otroligt tacksam för mina vänner. Jag känner en sådan enorm förtrolighet till de vänner jag har som jag anser vara nära vänner. Vi har en sådan relation att vi kan vända och vrida på precis allt, prata och verkligen gå på djupet av oss själva. Ibland kan jag bli full i skratt av att tänka på att vi på några år har gått från att prata om killar, vem som låg med vem och andra ytliga saker till att diskutera personlig och spirituell utveckling, Gud och förmågan att vara fullkomligt här och nu i livet. Faktiskt tror jag inte att det enbart handlar om att vi har blivit äldre, utan att vi också ha utmanats och utvecklats som människor de senaste åren. Det är en utveckling vi stöttat varandra i och stor del av min tacksamhet ligger mycket i att jag och mina vänner är intresserade av samma saker. Annars skulle vi kanske inte vara vänner på det sätt vi är förstås, men just det här att vi intresserar oss för utveckling i alla dess former som gör mig så lycklig. Jag utmanas ständigt i mina vänskapliga relationer. Vänskapen är alltid självklar och genuin, men jag som person får alltid tillfälle att se både mig själv och livet ur olika perspektiv i de samtal som förs. För mig är det ett ovärderligt verktyg för min mognad och personliga utveckling.

Den bok som jag och Jennifer idag hade högläsning ur är The Power of Now skriven av Eckhart Tolle. Det är en helt fantastisk bok som också ger verktyg för utveckling. Dels påminner den mig om att den väg jag valt i livet är rätt för mig, men den ger mig också perspektiv på fallgropar och en och en annan käftsmäll. I stort ger boken verktyg att påverka det vi faktiskt kan påverka i livet och liksom strunta i resten. Att släppa taget om egot och genom det skapa förutsättningar att hitta det vi söker i livet – kärlek, lycka och framgång. Jag kan inte säga annat än att jag varmt rekommenderar dig att läsa den.

One thought on “Kanske världens bästa lördag

Kommentera

