Att go with the flow

Du har säkert någon vän som alltid säger till dig att go with the flow när du frågar hur du ska göra i en viss situation. Oavsett om den här vännen är en person som följer det egna rådet eller inte kan just den kommentaren kännas väldigt provocerande ibland. Jag kan bli provocerad av ett sådant råd för att det inte säger någonting om hur jag bör agera. Ett sådant råd säger enbart att jag ska tillåta allting att vara som det är och bara låta tiden ha sin gång. Att go with the flow är något av det mest naturliga vi kan företa oss och är egentligen väldigt enkelt men samtidigt kan det också vara något av det svåraste som finns. Varför är det svårt? Jo, för att go with the flow är att vara närvarande och ha tålamod. Något som inte alltid är enkelt. Det vet säkert du likaväl som jag.

20140427-125257.jpg
Jag är inne i ett mental flow just nu. Jag försöker påminna mig om hur jag hamnade här i fall att jag tappar bort mig själv på vägen. På samma sätt som att man lär sig sticka aviga och räta maskor, lär sig att cykla eller springa snabbt i skogen kan det vara av värde att veta hur man hittar sitt flow. Väldigt enkelt kan man ju säga att det handlar om att träna och genom det bli bättre. Jag försöker också påminna mig om hur härligt det känns att vara on top of the world i fall att jag skulle glömma bort det. Att leka Herre på täppan är en lek som inte varar för evigt, det vet både du och jag och därför tror jag att det är värdefullt att vara ödmjuk när man är inne i ett flow och att liksom påminna sig om hur det känns när man är på botten. Det handlar inte om att inte tillåta sig att må bra, eller att inte njuta av sina framgångar utan jag tror helt enkelt att vi behöver vara medvetna om att livet erbjuder både enkla och svåra situationer. Är vi medvetna kan vi också påverka hur vi reagerar.

Att jag verkligen kan uppskatta det flow jag för närvarande upplever är för att jag har en tämligen tung period bakom mig. Jag vill inte påstå att jag tappade min mojo på vägen, men jag slets sönder inombords i början av hösten och det har tagit mig ett antal månader, många tårar och ett antal glas vin för att slicka mina sår. Vissa dagar har jag varit feg och gömt mig i mina egna känslor, liksom drunknat i självömkan och sorg. Ibland har jag fått för mig att den lycka jag upplevde var den enda lycka jag skulle få uppleva. Att det var den dos av lycka jag fått till mitt förfogande och att jag inte förvaltat den på rätt sätt. Sanningen kunde givetvis inte vara mer annorlunda. Andra dagar har jag känt en enorm drivkraft och kreativitet inom mig, en känsla av upprättelse. Viktigast av allt är att jag har kunnat använda den svåra situationen jag befann mig i som verktyg för att utvecklas som människa – att lära känna mig själv lite mer på djupet. Jag vet ju att jag inte är den enda människan bland miljontals andra som då och då har svårt att bryta beteendemönster som jag vet inte är bra för mig, även om jag kan få för mig just detta. Hela livet är ett enda långt tillfälle att försöka bli bättre, att utvecklas och att förändras. Ingenting behöver vara på ett sätt bara för att det alltid har varit så.

Att ha flow innebär för mig att jag uppskattar nuet. Jag brukade vara en person som hade svårt att vara i nuet. Antingen ältade jag det som hade varit och hur det påverkade mig, eller så längtade jag till det som skulle bli och fantiserade istället om hur det skulle påverka mig. Nuet var en skrämmande plats eftersom jag kände att varken jag eller livet var good enough. Idag vet jag att när jag gör vad jag kan med det jag har i mitt här och nu kan jag skapa förutsättningar för att ha flow. Det handlar om att släppa negativa tankebanor och att inte ideligen värdera det som sker som bra och dåligt, rätt och fel. Genom att istället se saker som händer i min tillvaro som situationer jag upplever, behöver ta mig igenom, lösa eller kanske rentav förändra kan jag bli mer öppen för vad mitt liv faktiskt handlar om: att vara vid liv och att leva. Och att vara vid liv och att leva innebär ju att vara närvarande. Att ge uppmärksamhet åt det som sker här och nu. Att hänge sig åt sin egen tillvaro.

Att se mig som den enda person som ska uppleva mitt liv istället för att tänka på då och sen har förändrat mycket. Med handen på hjärtat har det nog förändrat precis allt. För om det liv jag lever på något sätt inte känns tillfredsställande eller behagligt utan ger ångest, oro eller obehag gör jag inte vad jag kan med det jag har. Upplever jag känslor som ångest, oror eller obehag i eller inför en situation har jag lärt mig att jag har tre valmöjligheter: att helt avlägsna det som skapa dessa känslor, att helt förändra situationen eller att helt acceptera den precis som den är. Vill jag vara den som tar ansvar för hur jag lever mitt liv behöver jag välja en av dessa tre valmöjligheter. Och jag behöver alltid vara den som väljer. Om inte hänger jag mig inte i min egen tillvaro, utan då tillåter jag andra människor göra mina livsval. Det vore snarare som att försvara min rätt till att känna sorg och lidande, vilket ibland känns väldigt lockande. Det är bara det att ingen människa i världen kommer att ta ifrån mig min rätt till lidande eller sorg. Sådana känslor finns alltid där till förfogande, alltid redo att uppelvas. Jag tror snarare att de val vi gör i livet handlar om att ta konsekvenser för hur vi agerar. Att inte komma med ursäkter eller bortförklaringar, eller att ideligen tänka negativt inför varför vi agerar på ett visst sätt. Ursäkter, bortförklaringar och negativa tankar leder enbart till att vi medvetet eller omedvetet förpestar den egna tillvaron och det känns ju väldans onödigt när vi faktiskt har ett val, inte sant?

Här har jag blivit tvungen att ifrågasätta mig själv många gånger och jag behöver göra det om och om och om igen. På vilket sätt undrar du? Jo, om jag faktiskt har tre valmöjligheter och ingen av dessa känns genomförbara eller rimliga har det till ett hundra procent handlat om rädsla. Rädsla för förändring. Rädsla för att misslyckas och kanske tvingas utstå någon form av skam. Rädsla för vad andra ska tycka om mig. Att förändra något eller att acceptera något kan kännas skrämmande eftersom det direkt innebär att någonting kommer att bli annorlunda. Antingen förändras tillvaron eller mitt sätt att tänka – varje valmöjlighet innebär något nytt och det kan kännas mycket skrämmande. Vår hjärna älskar snabba resultat och väljer alla helst det som den redan känner till, oavsett om det är till men för vare sig vårt välmående eller den personliga utvecklingen. Får hjärnan välja själv väljer den det som är bekant och välkänt. De ”tänk om-situationer” som hjärnan fantiserar upp kanske aldrig kommer att hända. Eller så händer det. Oavsett vad resultatet blir av en situation som uppstår är det aldrig något som går att förutspå eftersom det är klippt omöjligt att se in i framtiden. Därför behöver jag ofta påminna mig när jag tvekar inför situationer som uppstår och dessa valmöjligheter att fråga mig själv vad jag är rädd för. Nästan alltid har jag svaret inom mig, och nästan alltid är svaret förändring. Förändring är otäckt av just den enkla anledningen att vi inte vet vad som kommer att bli av resultatet. Fast någonstans behöver vi också komma ihåg att vi varken kan förändra det som har varit eller exakt påverka det som kommer att bli. Vad vi kan göra är att tillåta oss att vara närvarandre i det som sker här och nu, och att då go with the flow. Det är för mig att skapa mitt flow – att vara närvarande i det som händer och att vara medveten om varför jag blir rädd. Jag tror, hur klyschigt det än må låta, att nyckeln till välmående och framgång är att go with the flow – precis här och nu. Det innebär inte att vi inte strävar framåt eller avstår arbetet från att fokusera på hur vi vill att någonting ska bli längre fram, utan det innebär att må bra i det vi väljer att göra med nuet. Att acceptera tillvaron och livet för vad det är och att välja den valmöjlighet som innebär att vi gör det vi kan med det vi har.

Kommentera

