Sträck på ryggen. Uppskatta din kropp. Älska dig själv.

Den här morgonen har jag och min grymma kropp sprungit 10 kilometer i strålande sol. Till en början trodde jag att jag skulle behöva gå hela rundan för mitt knä började göra ont efter bara någon kilometer. Det var evigheter sedan jag hade känningar i knät, men jag insåg ganska snart att jag pressade mig själv för hårt. Jag, mitt ego, ville att det skulle gå snabbare än vad kroppen idag ville. Jag saktade ner och kroppen förlät mig för min iver. Det blev en riktigt skön runda och jag kunde avsluta med ett fint tempo.

Nu för tiden lägger jag inte ut bilder i avklätt tillstånd särskilt ofta. Ni vet lika väl som jag att sociala medier flödar av sådana bilder. Men, ibland får jag för mig att det inte händer så mycket med min kropp. Hjärnan kan ju vara väldigt elak och dömande. Då får jag jobba med mina tankar och möta mig själv på ett vänligt sätt. Jag vet ju att det inte stämmer, att det inte händer något med min kropp alltså. Dels för att mina kläder blir allt större – som idag fick jag stanna på vägen och knyta åt löpartajtsen rejält för att de inte skulle hasa ner och spänna in pulsbandet något. Sådana stunder behöver jag mata mig själv med ibland, för det är väldigt enkelt att lyssna på den del av hjärnan som säger att man inte duger som man är.

Som ni ser på bilden nedan har jag en helt vanlig kropp. En jättefin kropp som tog mig genom 10 kilometer den här morgonen. En kropp som orkar springa, en kropp som är stark. En kropp med brister och skavanker precis som alla andra. Min personliga åsikt är att det är viktigt att vi slutar jämföra oss med varandra hela tiden. Vad spelar det för roll hur din kropp ser ut i jämförelse med andra? Det är ju din kropp! Att springa i skogen, cykla, yoga eller lyfta tunga vikter handlar inte om att kroppen enbart ska bli tittad på. Det handlar om vad jag kan göra med min kropp och hur det känns när jag gör det. Jag känner glädje när jag använder min kropp. Jag känner glädje när jag känner mig stark, jag känner glädje när jag känner att jag orkar. Det finns alltid sådant vi önskar förändra med vårt utseende, det är på något sätt så människor fungerar. Det i sig behöver inte vara fel, att vilja sträva framåt och bli bättre. Men jag tycker att det är viktigt att vi accepterar våra kroppar för vad de är just nu, även om det finns en strävan att bli bättre längre fram. Om vi enbart fokuserar på vad vi ska göra med våra kroppar sen njuter vi inte tillräckligt av det vi kan göra nu. Sträck på ryggen. Uppskatta din kropp. Älska dig själv, inifrån och ut. Gör det nu. För du duger och du är vacker som du är precis just nu.

20140427-115230.jpg

One thought on “Sträck på ryggen. Uppskatta din kropp. Älska dig själv.

  1. Åh, springer du med pulsklocka? Vad har du för någon? Är du nöjd? Jag är i köpartagen själv och är nyfiken på tips och utlåtanden.

Kommentera

