Avlägsna det som stör dig när du behöver fokusera

God morgon måndag!

Idag är påsklovet slut och det känns inte det minsta jobbigt. Nu kanske det känns så för att jag är hemma idag och varken behöver klä på mig eller sminka mig om jag inte vill. Är jag sjuk? Varför är jag hemma? Jag är hemma för att rätta nationella prov. Vi får ett par individuella och ett par gemensamma rättningsdagar till förfogande på min skola – jättebra tycker jag! I morgon ska jag tillbaka till jobbet igen och har då två arbetsdagar framför mig innan ytterligare ett par lediga dagar väntar. Så här på vårkanten innebär sällan lediga dagar ledighet för oss lärare. Den här tiden på året är hektisk och för mig är nyckeln till mindre stress och ökat välmående att planera och strukturera min tid. Ju bättre struktur jag skapar desto mindre stressad blir jag. Planeringen behöver givetvis vara realistisk. En planering som inte är hållbar eller realistisk leder enbart till inre stress eftersom jag då fråntar mig möjligheten att känna mig färdig med något varje dag. Det gäller all målsättning och all planering; det är viktigt att det är realistiskt att nå ett mål på den tid man avsätter. Planerar jag att göra för många saker på en dag gör jag mig själv en otjänst eftersom jag mest troligt inte hinner det jag planerar av den enkla anledningen att tiden inte räcker till. Förr var jag en multitaskare av rang och kände mig sällan så tillfredsställd som när jag kunde effektivisera och göra mycket på en och samma gång. Med tiden har jag lärt mig att resultaten blir sämre när jag duttar på olika projekt samtidigt. Idag gör jag en sak i taget och för att kunna ägna min fulla uppmärksamhet åt en sak i taget behöver jag veta i vilken ände jag ska börja. Att skriva listor är mitt bästa knep.

20140428-083839.jpg
För att hitta lugnet och ge mig själv en bra start på dagen har jag ätit frukost i lugn och ro. Resten av dagen loggar jag ut från sociala medier – detta för att inte bli påverkad eller störd. Jag vet att jag kan fokusera bättre och vara mer effektiv om jag inte tillåter sociala medier störa mig under tiden jag arbetar. Det är ett råd jag alltid ger mina elever när de ska förbereda sig inför prov eller behöver fokusera på en viktig uppgift – logga ut från sociala medier. Jag tror inte att det spelar roll om man är ungdom eller vuxen – det är mycket enkelt att bli ofokuserad när något roligare pockar på uppmärksamhet. Hur många gånger har du inte fördrivit tid på Facebook eller Instagram när du egentligen hade andra sysslor du skulle göra? Förmodligen mer än en gång tänker jag. Därför: avlägsna det som stör dig när du behöver fokusera. Det kommer att hjälpa dig, jag lovar. Gör det du behöver göra när du behöver göra det så kan du göra det du vill göra när du vill göra det.

Jag önskar dig en fin måndag.

Kram!

Kommentera

