Beatatjata slår huvudet på spiken

Jag uppskattar bloggar som skrivs av människor som säger som det är, som visar verkligheten. Människor som ryter till ibland, som säger ifrån. Säger nej, nu räcker det. Eller ja också för den delen. Vi behöver både och. Sofy är väldans bra på att säga ifrån ibland, och det är just en av anledningarna till att jag tycker om henne så mycket. Jag har hittat mycket inspiration hos Sofy sedan jag började (nästan stalkervarning) följa hennes blogg. Hon är mycket av den där motpolen jag själv vill vara, precis som Vevve, Jeanna och Jessica. Starka, sunda människor som visar upp många sidor av verkligheten. Inte bara den där fina och lättsamma. Men hörrni, vad vore bloggvärlden utan Beatatjata? Inte mycket, det tror jag att vi kan komma överens om. Igår läste jag och kände igenom mig och skrattade och nickade instämmande och kände igen mig lite till och tänkte efter och ville liksom bara sätta mig i bilen och åka till Mullsjö (om jag hade haft någon bil men det har jag inte för jag har bara en gammal cykel från 1997 vars hjul är skeva och handbromsen är trasig och framlyse saknas så jag är rädd varje gång jag cyklar kvällstid i fall att polisen ska haffa mig och ta mina besparingar) och krama om den där fina Beatatjata för hennes inlägg Coming clean. Där slog du huvudet på spiken. Mitt i prick. Spot on.

Och jag tänker precis som Beata,  måste allting vara svart eller vitt, antingen eller? Nej, jag tycker då rakt inte det. Jag tycker faktiskt att vi får bara både och, och att vi behöver sänka ner garden litet granna och faktiskt vara precis som vi är. Ibland snygga och roliga och alldeles jättesugna på livet och ibland sunkiga och mest okåta.  För jag vill, precis som Beata, vara både fin och ful. Rolig och tråkig, snäll och elak. Fast elak vill jag förstås inte vara även om jag också är det då och då. Ibland tränar jag så att svetten lackar och ibland gör jag det inte. Kanske för att jag inte vill eller för att jag inte orkar, och när jag inte orkar ser jag till att lata mig av bara fan. Få ut så mycket av lateriet som möjligt så att säga. Ibland är jag snygg och ibland är jag ful och inget behöver vara rätt eller fel, bra eller dåligt. Ibland är jag så sunkig att jag inte kan visa mig bland folk, allra minst gå till Ica och handla i fall att jag skulle råka springa på mannen i mitt liv. Ibland är jag väldigt piffig och postar kanske en snyggselfie på Instagram för att jag tänker hey, så snygg jag kan vara i rätt vinkel och rätt ljus! för att i nästan sekund känna att fel vinkel och fel ljus sannerligen inte gör mig rättvis. Det är ju både och, ingen människa är perfekt. Ingen! Och kan vi inte bara ta och chilla en smula, lugna oss lite och tagga ner? Vi är alla både och – ljusa och mörka, fina och fula, roliga och tråkiga, livliga och lugna – vi är allt. Kanske inte på en gång och samtidigt men ingen människa besitter enbart goda egenskaper precis som att ingen människa enbart besitter dåliga egenskaper. Jag tackar dig Beata, för att du är så uppfriskande. Det gör ju att fler kan känna att livet faktiskt inte är särskilt svart eller vitt, inte särskilt antingen eller utan snarare jävligt gått och väldigt både och.

För är det inte så att vi ibland, eller kanske ganska ofta, tror att vi behöver vara på ett särskilt sätt för att passa in? Vi ska inte vara för mycket och vi ska inte vara för lite. Lagom liksom, då är vi som bäst. Inte för tränade och inte för otränade. Inte för smala, då kanske vi är sjuka, och inte heller för tjocka, för då kanske vi också är sjuka. Inte för torra och tråkiga, men heller inte för urflippade. Livet ska vara äventyrligt, det ska upplevas och göras roligt men vi ska också ta oss tid att vara närvarande, njuta av nuet och ta det lugnt. Fartfyllda aktiviteter ska kombineras med avslappnade aktiviteter. Vi ska vara effektiva, men inte för effektiva för då stressar vi sönder oss. Lagom är bäst. Och glada ska vi vara. Vi ska vara positiva och uppåt och tacksamma och kåta. Fast inte för kåta, för det blir ju lite märkligt. Särskilt om man som jag råkar ha en snippa och inte en snopp, då får man akta sig för sin kåthet. Och våra relationer ska vara utvecklande och mogna och vi ska alltid sträva åt samma håll som vår partner och ideligen vilja samma saker livet. Annars kan man inte vara tillsammans. Helst av allt ska vi ha en partner som har samma intressen och sociala status, som inte för ung men heller inte för gammal. Lagom är bäst.

Fast nä. Min ständiga strävan med den här bloggen är att dela verkligheten. Det innebär att jag är on top vissa dagar, andra not so much. Jag vill att det ska finnas utrymme för högt och lågt, fint och fult. Jag är faktiskt inte kåt, glad och tacksam varje dag. Vem orkar vara glad och tacksam vare dag liksom? Låt oss undvika pekpinnar, rätt och fel, bra och dåligt. Låt oss istället ta och vara oss själva, göra vad vi kan med de kroppar vi har och njuta så mycket som går av allt som är roligt. När vi inte latar oss vill säga. Då kan det faktiskt vara läge att ha lite tråkigt också. Minsann.

20140429-165339.jpg

Snyggselfie och fulselfie. Urflippad. Osminkad. Det finns många versioner av oss och ingen behöver vara bättre än den andra. SnyggCilla är lika bra som SvettCilla. Minsann.

Ps. Jag är tacksam också, men vi tar det senare ikväll. Puss på er!

 

 

One thought on “Beatatjata slår huvudet på spiken

Kommentera

