En egoboost

Jag har under ganska lång tid känt förvirring kring mitt yrkesval i livet. Det är svårt att vara lärare idag. Det har det säkerligen alltid varit, jag menar inte att förminska alla de lärare som har arbetat i många, många år, men skolans värld är ytterst komplex. Denna förvirring i kombination med stress har gjort att jag känt att jag inte vill jobba i skolans värld. Att läraryrket inte är för mig.

Det här läsåret har på många sätt varit annorlunda för mig. Jag mår bättre, jag har tagit kommando över min stressiga tillvaro, jag har jobbat med Fröken Duktig och framför allt: jag har jobbat med min mentala inställning. Allt detta har lett till att min tillvaro är lugnare och roligare och att jag tycker bättre om mig själv som människa. Det i sin tur har lett till att jag tycker om mitt arbete. Jag trivs på jobbet, jag uppskattar mina kollegor och jag tycker att det är kul att arbeta. Jag gillar att arbeta med ungdomar, de är både knepiga och underbara på samma gång de små sötnosarna. Det är inte så att jag upplever det så varje stund, varje dag men det gör troligen ingen människa. Ingen människa älskar sitt jobb varje dag, och det är så livet måste få vara. Skillnaden för mig är att jag tycker att det är roligt att gå till jobbet oftare än vad jag tycker att det vore skönare att få ligga kvar i sängen fram till lunch. Hösten 2012 var det tvärtom. De dagar jag tyckte att det var roligt, stimulerande och givande kunde troligen räknas på en hand. Jag var så förbannat missnöjd med min livssituation, och det känns fruktansvärt sorgligt när jag tänker på det. För att gå omkring och vara missnöjd är sannerligen inte något som ger ökad livsglädje.

Det här läsåret har varit en givande läsår. Jag upplever inte bara att jag har växt som människa och utvecklats på det personliga planet utan jag upplever också att jag har växt och utvecklats i min yrkesroll. Innan jag tog tag i min otränade självkänsla och blev kapten på min egen båt gick jag ofta omkring med tankar på att snart bli avslöjad som den bluff jag var. Ni kanske kommer ihåg inlägget Var uppmärksam på tonen om dina tankar om dig själv? Idag är skillnaden enorm. Det finns en annan självsäkerhet hos mig, en annan glädje och jag vill att den inspiration och kreativitet jag känner på jobbet ska få smittas av på andra. Ibland gör den det, ibland inte. Men för det mesta tror jag att har förmåga att sprida glädje och boost till människor i min omgivning och det är min målsättning.

Jag fick igår veta att min tjänst till nästa läsår kommer att se litet annorlunda ut. Jag kommer att få minskad tjänst, men ska vara en av de ansvariga för ett skolutvecklingsprojekt som skolan ska delta i. Det innebär att jag kommer att studera en del, och då och då träffa andra människor som också ingår i liknande skolutvecklingsprojekt. Om jag tycker att det är roligt? Om jag tycker att det är en enorm egoboost? Har påven en konstig hatt? Men ja! Det känns verkligen roligt. Och inte nog med det, när jag ändå är igång och lyfter mig själv: jag har blivit tillfrågad att föreläsa för elever och kollegor på skolan till hösten i det som kallas för introduktionsveckan om motivation och målsättning. Jag och min mentorskollega har i vår mentorsklass haft ett målsättningsarbete som vi kallat för ”Du äger” där vi arbetat med att stärka elevernas självkänsla och deras förmåga att planera och strukturera sin tillvaro för att bli mer motiverade och målinriktade. Man kan väl säga att det har gett utdelning och jag ser så mycket fram emot hösten. Vilken boost va!

20140430-080800.jpg

Jag ska tillbringa resten av den här arbetsdagen med rättningshögen och därefter tillbringa Valborgsmässoafton med att tillaga ett litet lamm och dricka ekologiskt vin. Inte nog med det: Beatatjata levererar ett galet bra inlägg i motivationsserien Människor som inspirerar. Det vill du inte missa. Det blir en bra dag idag.

2 thoughts on “En egoboost

Kommentera

