Vi kan inte skynda livet

20140502-100807.jpg

En dag i taget, ett steg i taget. Vi kan inte skynda livet. Det kan bubbla i kroppen, idéerna tycks aldrig ta slut och kreativiteten flödar – men om vi inte låter saker och ting ta sin tid, ha sin tid, blir det ytterst sällan bra. Jag vet, livet är kort och vi vill leva det men hur mycket upplever vi livet om vi ständigt springer genom det? Det mesta bli half-assed och halvdant istället för riktigt bra och tillfredsställande. Vill du undvika nuet och missa allt fantastiskt som sker nu är den bästa vägen att gå att alltid längta framåt. För den som ideligen ser till det som ska bli och göras sen istället för att uppleva och upptäcka och känna in det som sker nu missar ofantligt mycket. Om en känner att tillvaron är meningslös och plågas av bristen på sammanhang i livet tror inte jag att lösningen är att enbart vilja sträva framåt. Förstå mig rätt – det är meningsfullt och väsentligt att ha fokus framåt. Det gör att vi utvecklas, tar nya tag och läker våra sår. Fast är det inte så att vi har blivit itutade att tro att framtiden liksom på ett magiskt sätt ska ordna upp allt i våra liv och att allt ska bli precis så som vi önskar? Jag tror att framtiden på många sätt är magisk, men jag tror inte att den blir det om vi ignorerar och försummar nuet. För det innebär ju också att vi ignorerar och försummar de människor vi är precis just nu. Det innebär då på samma gång att vi inte duger som vi är, här och nu. Om vi tror att framtiden är det som ska ge oss spänning, njutning och mening i livet missar vi att känna uppskattning för allt som sker här och nu, precis rakt framför ögonen på oss. Det tycker jag är ganska dumt, faktiskt.

Stirra ner. Ta det lugnt. Slow down. Små steg varje dag, och du kommer att komma fram dit du vill. Det är det du gör just idag som påverkar hur det blir i morgon. Låt oss uppleva livet istället för att skynda livet och liksom springa genom dagarna vi har till vårt förfogande. Jag vill uppleva mina dagar, jag vill skapa njutning, spänning och mening med livet här och nu. Inte sen.

Kommentera

