Njut en smula och plocka sedan fram din förmåga att agera

Den här helgen har gått åt till återhämtning och vila. Till att skratta med hjärtat och umgås med människor jag tycker om. Det gör så gott, det är så viktigt. Den som tränar mycket vet att det tidvis är svårt att vila. Svårt att vilja vila. Att våga vila är viktigt; att vila från träningen och att vila från andra fartfyllda aktiviteter vi företar oss om dagarna. Kroppen behöver lugnet och återhämtningen. Den behöver kärlek. Vi kan inte göra allt på en och samma gång, och strävar vi efter resultat och utveckling behöver vi också återhämta oss och vila. Vi kan bli mer effektiva, organiserade och målfokuserade om vi ger oss själva möjlighet att sakta ner tempot och återhämta oss mellan varven. Ni vet; we speed up by slowing down.

Jag känner stor glädje i att röra på kroppen. Att skaffa mig endorfinrus och svettlycka är något av det viktigaste i mitt liv. Ibland är kroppen trött, ibland är hjärnan trött och ibland är själen trött. Att lyssna på vad som är vad är viktigt, och att faktiskt återhämta den del av oss som är trött. Jag vet att det kan vara svårt, särskilt för den som är målfokuserad. Att ta det lugnt och tagga ner handlar faktiskt inte om lathet och inaktivitet. Ibland kanske det gör det, och det handlar då om att lyssna inåt, känna efter och uppleva skillnad i vad som är vad. Kanske kommer vi då fram till att det är lathet och kanske kommer vi också fram till att det då och då är helt okej att vara lat. Att vi gör bäst i att vara riktigt lata för att också njuta av det. Att ge sig själv tid att bygga upp det vi har brutit ner när vi, på ett eller annat sätt, har varit aktiva. Genom att vila, återhämta sig eller kanske bara rentav vara litet lata samlar vi ny energi. Vi ger kroppen kärlek. Ärad vare vilan.

 

20140504-115831.jpg

Min dag ägnas åt rättningshögen och jag märker en slags irritation sköljer över mig. Vill inte. Orkar inte. Jag har svårt att fokusera. Vill hellre göra annat. Då är det viktigt att jag visualiserar, att jag tänker på hur skönt det kommer att vara när den här tiden är över. När nationella prov och slutbetyg är ur världen och jag faktiskt kan göra det jag hellre vill göra. Fram till dess behöver jag fokusera, ha rätt attityd och rätt mental inställning. Jag ser mig själv ligga på en skön plats; kanske i sängen, kanske på köksgolvet, kanske på gräset i skogen, med händerna bakom huvudet. Njutandes. Jag ser mig själv vinka hejdå till mina avgångselever. Jag har på mig en vacker klänning. Jag känner mig lycklig, jag känner mig lugn. Jag känner stolthet över mina elever och gemenskap med mina kollegor. Vi skrattar alla tillsammans. Den bilden bär jag med mig de här kommande veckorna och framkallar likt ett vykort på näthinnan när det tar emot. Jag är nämligen övertygad om att mental träning och förmågan att visualisera är det som gör att vi faktiskt agerar här och nu. Att vi inte blir lata, förlamade och inaktiva mer än de där korta stunderna när vi faktiskt behöver få vara det. I helgen har jag samlat energi, nu ska jag använda den på bästa sätt.

Vare sig du har en lugn dag innehållande återhämtning och vila eller om du har en aktiv dag med träning och andra fartfyllda aktiviteter ser du till att vara närvarande i det du gör just nu. Jag önskar dig en fin dag.

Kram Cilla

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s