Ett steg i taget

Jag fick så mycket gjort i går att jag knappt tror att det är sant. Jag jobbade klippt hela dagen. Rättade, rättade, rättade. Till slut kändes hjärnan som sirap och när det känns på det sättet är det ingen idé att jobba vidare. Då blir det liksom ingen kvalitet på det som görs. Jag känner mig otroligt nöjd över att jag tog mig igenom den där irriterande känslan och kom ut på andra sidan. Jag känner mig otroligt nöjd över att jag föll fokus och gjorde det jag skulle.

Idag är en ny dag. När jag vaknade kände jag mig fortfarande nöjd över min insats. Den här veckan bjuder på mycket arbete. Långa dagar och sena nätter. Jag har bestämt mig för att cut myself some slack och påminner mig om att jag inte kan vara ett hundra procent på livets alla områden på en och samma gång. Den här veckan är det fokus på skola och arbete, jag får ihop de andra aspekterna så gott jag kan. Det är okej, jag accepterar situationen precis som den är. Jag är tillräcklig. Min insats är tillräcklig. Jag vill också påminna dig om att du är tillräcklig. Du räcker till, du är good enough. Låt oss komma ihåg det när vi tvivlar på den egna förmågan. Låt oss inte dränkas i prestationsångest och förlamas av känslan att vi inte hinner allt vi önskar på en och samma gång. Allt har sin tid. Ett steg i taget. Med varje steg tar vi oss framåt och med varje steg är vi tillräckliga. Precis som vi är.

20140505-082339.jpg

One thought on “Ett steg i taget

  1. Fick också en hel del gjort i helgen – men jag tror att högarna trots det växte… Sjukt! Så denna vecka kommer jag, liksom du, att helt fokusera på jobbet. Om ett nafs så studenten här och betygen ska vara satta. Jag räknar ner dagarna till semestern (vi lärare jobbar fram till midsommar, när slutar ni?), både iklädd en kappa av ångest (för hur fan ska jag hinna???), och en glädjefylld semesterdress (ska bli såååååå skönt med semester, såååååå skönt!!!!!).

    Ha en ”kul” vecka! 😉
    Kram/Tessan, Malmö (Du har väl också NP i svenska?)

Kommentera

