Veckans inspirationskälla: Steve

Min målsättning med motivationsserien Människor som inspirerar är att lyfta olika slags människor. Människor som visar olika infallsvinklar av livet, människor som sticker ut, som tänker outside the box. Människor som använder sig av alla färger på livets färgpalett. Den här veckans inspirationskälla, Steve, är en mycket färgglad man. Jag lärde känna honom när jag jobbade i Västervik för några år sedan och jag fascinerades över hans sätt att leva. För mig, som höll på att ta klivet från livet som partyprinsessa och hitta mer mitt sätt att leva, blev Steves sätt att ta tillvara på livet stor inspiration. Han har fortsatt att inspirera mig, om än på lite mer avstånd. Steve är en cool snubbe, en människa som vågar stå upp för sig själv och som går sin egen väg i livet. När jag jobbade på Ellen Keyskolan såg jag också hur ofantligt många ungdomar fick en trygg förebild att se upp till. Dessa ungdomar har någon i sin omgivning som visar att det är okej att leva på sitt eget sätt. Att det är okej att vara precis som man är och att huvudsaken är att man själv mår bra.

steve 1

Jag heter Steve, är 32 år och kommer från Sveriges finaste stad Västervik. Jag har jobbat som resurs/assistens på högstadiet i 13 år, och jobbar just nu på Ellen Keyskolan här i Viken. Förutom att jag har världen bästa jobb är jag även DJ, spelar fotboll, bloggar och försöker hålla en hyffsad kropp i form. Jag är en renlevnadsmänniska som vill må bra, ha roligt och sprida glädje till min omgivning. Jag har varken rökt, snusat eller smakat en droppe alkohol i hela mitt liv. Rätt skön grej.

Min livsstil om att må bra, ha skoj, ta hand om min kropp och ha kontroll över mina handlingar sticker lustigt nog ut från majoriteten här i Sverige. Man kan se det på olika sätt, men att dricka alkohol, röka eller snusa är inte att ta hand om sin kropp. Det vet vi att alla är medvetna om. Argumentet att vi kan bruka dessa preparat i måttliga mängder anser jag inte håller, utan jag har valt nolltolerans och det känns sjukt bra. Med tanke på de tråkigheter som alkohol och narkotika medför är det rätt sjukt att inte fler tar avstånd från det. De flesta av mina polare festar och det är viktigt att respektera varje människas val. Jag respekterar mina polare och de respekterar mig. Utan mina vänner respekt hade det varit en tuff väg att gå.

steve 2

Ofta, när jag möter nya människor, tror de att jag är från en annan planet. I de flesta människors ögon är en nykterist ofta en person som sitter hemma och glor eller som är djupt religiös. Jag är inget av det, jag är bara mig själv och jag älskar att leva livet. Många säger ofta att de vill vara som mig, men jag har aldrig förstått svårigheten med att säga nej till alkohol, tobak och narkotika. Innan jag började arbeta som DJ var jag ofta på krogen. Jag dansade och träffade nya människor. Att vara nykter på krogen är enligt många ganska stelt, men för mig en vana. Jag tror helt enkelt att det är en vanesak att gå ut nykter. Tänk er känslan att vakna upp dagen efter ett krogbesök, helt pigg och fräsch. Jag säger aldrig att man behöver vara helt nykterist. Det viktigaste är att man gör det som känns bäst för en själv. Fast jag tycker lätt att det är värt att prova att gå ut nykter oftare för man upplever allting på ett annat sätt. Även om man umgås med sina vänner förekommer det ofta alkohol. Mitt råd ät att göra goda alkoholfria drinkar, och om dina vänner är lika fantastiska som mina funkar det minst lika bra att vara nykter.

Jag träffar ofta människor, många gånger gamla elever, som säger att jag har varit en förebild för dem och att jag har påverkat många tankar och beslut i deras liv. Sådant gör att jag mår bra och blir peppad på att fortsätta i samma riktning. För mig är det inte viktigt att man ska leva som jag gör, utan det är viktigt att gå sin egen väg. Att göra det som känns rätt. Det viktiga för mig är att visa att det finns andra vägar att gå i livet, andra vägar än det vanliga svenssonlivet som många följer. För de elever som jag jobbar med, som snart kommer i kontakt med alkohol för första gången, kan det vara skönt att ha något att relatera till. Att man kan säga nej och att det kan vara fett att vara nykter på en fest. Och för dem som väljer att dricka alkohol är det sjukt viktigt att lyssna på den som säger nej.

 

Kommentera

