Välj glädjen när det tar emot

Den bästa kommentaren jag någonsin fått är av en tjej som ville flytta hem till mig en vecka och hänga för att jag verkar så kul. Välkommen säger jag! Jag är faktiskt en ganska kul tjej, det ska jag medge. Vissa tror att jag är beige och tråkig, men lär en känna mig märker en ganska snart att det finns oanad humor i den här lilla kroppen. Och vet ni vad jag är bra på? Att välja glädjen. Faktiskt. Tänker jag efter är jag ofta glad och lyckas se det positiva i det mesta. Det är givetvis inte något som alltid kommer av sig själv utan det har jag fått träna på. Som så mycket annat när det kommer till rätt mental inställning. Jag brukade vara tämligen cynisk och negativ mellan varven och det var otroligt tröttsamt. Att glida omkring i offerkofta och tycka synd om mig själv, det var min melodi. Hur synd kan det vara om en människa? Fråga gamla Cilla: jättesynd!

Jag brukade beundra människor som ofta var glada. Människor som hade förmåga att vända det negativa till något bra. Människor som var käcka och uppåt. Liksom orädda för allt det där som tar emot. Orädda för allt som jag var rädd för. Som min bonuspappa Hans till exempel. Jag brukade se upp till honom (och gör fortfarande!) för att han alltid kunde se saker från den ljusa sidan och med en axelryckning lugnt säga: ”det ordnar sig”. Och så gjorde det alltid det. Jag kom på att det där med att härmas inte är särskilt dumt. Att ta efter sådant som verkar fungera för andra. Det kändes helt plötsligt dumt att börja uppfinna hjulet en gång till. Därför apade jag efter och började träna på att vända tråkigt till roligt, ont till gott, negativt till positivt. Om det fungerade? Jag tycker då det. Jag tycker att jag har blivit en gladare människa, en roligare människa och en mycket, mycket (MYCKET) mer orädd människa. För i allt det som är svårt går det att hitta styrka och vända det till något som kan ge utveckling och förändring. Jag gillar Cilla 2.0 himla mycket mer. Hon är en, om jag får säga det själv, rätt kul tjej.

20140509-085158.jpg

20140509-085000.jpg

Har ni förresten tänkt på att jag ganska mycket påminner om Miss Piggy i ”Mupparna”? Mycket näshår har jag också, men allt klär en skönhet har jag hört. Välj glädjen när det tar emot. Det blir så mycket roligare då. ❤

 

Kommentera

