Du väljer hur du vill leva ditt liv

God morgon!

Den här morgonen fick en riktig rivstart. Hej adrenalinkick och hjärtklappning! Det är nationella prov i engelska och ja ni vet: det är mycket som kan bli kaosartat. Jag var smart nog att komma till skolan en timme före utsatt arbetstid och fixa i ordning det sista, ändå blev det en väldigt galen start på morgonen. Jag tror till och med att jag fick lite ångest i magen. Kanske fanns ångestklumpen där redan från början. Jag vet inte.

Jag tycker om måndagar. Förr hade jag alltid söndagsångest och måndagsångest, kanske också lite tisdagsångest. Jag längtade ideligen till helg och ledighet. Numera ser jag måndagar som en dag som erbjuder en känsla av omstart och nya möjligheter. En dag att upptäcka någonting nytt, en dag att bryta gamla mönster. Eller kanske bara en dag när en ger det där lilla extra utan att för den saken skull ta i för hårt och ramla platt fall på fredagen. Måndagar kan helt enkelt vara en dag att tycka om.

Ibland får jag påminna mig själv om att det är jag som väljer hur jag vill leva mitt liv. Vissa dagar är det svårt att låta andra människors kritik och åsikter rinna av en. Vissa dagar kan jag känna mig som en måltavla som det ideligen kastas pil på. Elaka och syrliga kommentarer kan fastna mitt i prick. Det är så väldigt enkelt att bli påverkad. För mig, som har levt med låg självkänsla under lång tid, har andra människors syn på mig varit stor del av mitt liv. Jag har brytt mig oerhört mycket om vad andra tycker om mig. Därför får jag påminna mig då och då om att jag väljer mitt liv. Ingen annan. Jag får påminna mig själv om att det enda som räknas är hur jag mår och om jag trivs med mitt liv eller inte. Gör jag det, spelar det ingen roll hur hårt pilarna träffar. Även om det kan svida till lite. Jag vill också påminna dig som tvekar, som inte vågar att leva ditt liv på dina villkor att strunta i vad alla andra tycker. I slutet av dagen spelar det verkligen ingen som helst roll om vad någon annan än du tycker. Att du mår bra, tycker om dig själv och din tillvaro är det enda som räknas. Vill du gå på lina? Tveka in. Titta inte ner. Blunda, ta ett steg. Du väljer hur du vill leva ditt liv.

Cecilia Stålhandske, En träningsblogg och lite till

Är du lycklig? Bra! Det är det enda som räknas. Om inte, gör sådant som gör dig lycklig. Bry dig inte om vad andra tycker om dig. Det är fullständigt oviktigt.

Kommentera

