Det är inte skiten som bromsar utan hur vi ser på skiten

God morgon!

Igår var jag på föreläsning i Kalmar och lyssnade på Jesper Caron. Jag har lyssnat på honom en gång tidigare, men då inom annat tema. Gårdagens föreläsning handlade om humörträning. Som misstänkt var det en mycket givande föreläsning som bjöd på insikter, aha-upplevelser, tårar och skratt. Att sitta och lyssna på Jesper i flera timmar var inte särskilt svårt. Han har en helt galen energi och den smittar av sig.

20140515-085133.jpg

Föreläsningen handlade om fyra delar för att träna sitt humör och för att lära sig att må så bra man kan så ofta man kan: fysiologi, fokus, attityd och språk. Särskilt stor vikt lades vid kroppens rörelsemönster och vår attityd. Något jag själv har tränat på och utvecklat mycket under det senaste året. Särskilt intressant var hur man själv kan bygga sitt humör och alltid har möjlighet att välja hur man ska reagera i situationer som uppstår. Det senaste året har jag till exempel tränat mycket på att inte låta människors negativa energi påverka mig och dränera min positiva energi. För vi har ju alla dessa energitjuvar i våra liv, eller hur? Jesper pratade om energitjuvar på ett sätt som stämmer väl med hur jag har motarbetat dessa: att tänka på mig själv som den som styr. Alltså att energitjuvar enbart är energitjuvar om jag låter dem tjuva min energi. Om jag inte tillåter människor att ta min goda energi kommer de inte åt mig. För det finns alltid knep att ta till, även om det ibland är riktigt svårt. Men det går, det gäller bara att lära sig att själv ha rätt attityd och att tänka lite outside the box.

Att ha rätt attityd, rätt mental inställning, är också något jag lagt mycket fokus på. Jag bestämde mig för något år sedan för att bli en gladare människa och har sedan dess lagt ner mycket arbete på att bli det. Att gå från någon som tyckte ganska synd om sig själv och såg på livet ganska cyniskt till att bli tämligen positiv är inte något som skett på en handvändning. I början kunde jag undra vem jag egentligen försökte lura och fick träna oerhört medvetet för att inte ta till mitt gamla invanda beteendemönster i otaliga situationer. Ju mer jag tränade desto bättre gick det eftersom jag hade en tydlig bild över vem jag ville vara. Jag ville inte vara negativ och cynisk. Jag ville inte bära omkring på en kliande offerkofta. Min bild av den jag ville vara plockades fram och så småningom började jag utvecklas till superlativkvinnan. Något som har underlättat förbluffande mycket i mitt liv. Det finns ju en viss skillnad mellan att ha kul och att ha hysteriskt, fenomenalt döroligt. Eller hur?

Att ha rätt attityd är, för mig, också att reagera med fokus på möjligheter istället för hinder i situationer som uppstår. Eller kanske ännu bättre som Jesper uttryckte det: Vad finns det för bra med det här? Vad kan jag lära mig? Vad finns det i den här situationen som gör att jag kan leva mitt liv på ett sätt jag inte hade gjort annars? De där första sekunderna när något inte går min väg kan jag sällan påverka min reaktion. Det kommer som en omedelbar impulskontroll långt ifrån tårna, en urkraft som sällan går att påverka. Däremot kan jag påverka hur jag reagerar efter de där första sekunderna när den första impulssignalen har lagt sig. Då kan jag själv välja med vilken attityd jag bemöter andra människor och vilken attityd jag plockar fram i svåra situationer. Här handlar det också många gånger om att faktiskt inte bry sig om vad andra tycker, utan att fullständigt skita i det. Det är nämligen oväsentligt och fullkomligt onödigt. Du vet lika väl som jag att det alltid kommer att finnas människor som säger att saker inte är genomförbara, roliga eller bra och om jag ska lyssna på dessa människor blir det inte mycket positiv input i min vardag. Det är onödigt om något eftersom mitt mål i mitt liv är att vara mitt bästa jag och leva mitt bästa liv. Att jämföra sig med hur andra har det, vad andra presterar eller hur andra ser ut gör mig skev och osäker eftersom jag aldrig någonsin kan bli precis som alla andra. Det plockar inte fram den rätta gnistan i mig, och är det något jag har lärt mig är det att den rätta gnistan kan skapa mirakel. Jag tror att rätt attityd, med fokus på vad som är bra för mig, gör mig inte bara gladare och mer tillfreds med mig själv utan det leder också till att jag kommer längre i livet: inom min karriär, inom min personliga utveckling, inom mina relationer. Ja inom livets alla områden. Precis som Linda Carlsson skrev igår i sitt inlägg är livet inte enbart en dans på rosor. Livet är orättvist ibland och så länge vi inser det och accepterar det kan vi göra något åt det. Det finns alltid lite skit här och där i livet men det är inte skiten som bromsar utan hur vi ser på skiten.

Kommentera

