Ibland behöver en bara göra något annat för att ställa in kompassen åt rätt håll igen

Hej kompisar!

Måndag vecka 21. Det är ju väldans märkligt hur fort det går. Om fyra veckor ska jag säga hejdå till mina studenter. Nedräkningen har nu börjat på allvar. Jag är hemma och rättar nationella prov idag. Precis som jag har gjort större delen av helgen. Med handen på hjärtat har jag varit organiserad och strukturerad under så lång det att det börjar stå mig upp i halsen. Jag har svårt att vara effektiv på det sätt jag borde vara så här på sluttampen. Det blir väl på det sättet tänker jag. En planerar och jobbat hårt för att hålla en planering, men det är faktiskt inte mer än mänskligt att tröttna lite. Det är stramt på andra roliga aktiviteter för tillfället och jag är ju inte mer än människa: jag är trött på att rätta prov och uppsatser och läsa analyser och gå på viktiga möten och dokumentera betyg. Snart känner jag att the botten is nådd och att nationella prov kan dra och bara fuck the rest.

Så vad gör en då när det tar emot? När det känns tråkigt och tungt och en liksom inte riktigt hittar den rätta motivationen? Mitt förslag är att göra någonting annat. Jag har ägnat mig åt tråkig rättning (för ja jag tror faktiskt att de lärare som tycker att det kittlar till i knäna på grund av nationella prov går att räkna på en hand) under hela förra veckan och hela helgen och behövde verkligen göra något annat. Därför gick jag till gymmet efter lunch, och det fungerade like a charm. Jag har gjort några halvtaskiga pass de senaste veckorna. Ingen geist, ingen fightingspirit. Idag stämde precis allting och det var precis vad jag behövde. Dels behövde jag det för att verkligen bryta den tråkiga aktiviteten jag höll på med och fylla på med ny energi. Dels behövde jag det för att få till ett riktigt grymt pass. Mitt i all jobbstress kan jag ha tappat suget lite, men idag blev jag påmind om varför jag älskar träningen och vad den gör för mitt välmående. Ibland behöver en bara få till ett bra träningspass för att ställa in kompassen åt rätt håll igen.

20140519-160307-57787312.jpg

Och efter det grymma träningspasset studsade jag hemåt med ny energi, ny gnista och ny motivation i kroppen. En supersmaskig smutti senare och jag är redo för att sätta tänderna i rättningen ännu ett par timmar. Min plan är att ägna mig åt rättningen fram till klockan åtta ikväll. Då har jag bokat läsdejt i soffan istället. Ännu en bra sak att bryta av den tråkiga rättningen med. Bra så!

One thought on “Ibland behöver en bara göra något annat för att ställa in kompassen åt rätt håll igen

Kommentera

