Veckans inspirationskälla: Betty

Den här veckan är det den fantastiska Betty som står för inspirationen i motivationsserien Människor som inspirerar. Jag har följt Betty från StepUp-bloggen till det hon är i dag. Det har varit en fantastisk resa och under dessa år har Betty gått från att själv älska sina kettlebells till att sprida träningsglädje till så många andra människor. Hon är en underbar kvinna på ofantligt många sätt. Jag har haft turen och glädjen att träna för Betty ett antal gånger och hon ger så otroligt mycket.

Betty

Vem är Betty?
Tvåbarnsmamma, fru, egenföretagare, tandläkare, gymägare, kettlebellcoach, funktionell tränare, mammamage-tränare. En vanlig kvinna som sent i livet upptäckte glädjen i rörelse. Rört på mig har jag alltid gjort, men utan glädje kommer man inte långt. Jag är tjejen som provat allt; tennis, skidor och basket. Som ung vuxen sysslar jag med gruppträning på gym men hittar aldrig riktigt hem. Jag tränar i perioder och är nöjd med det – tills en mammakropp förändrar allt. En kropp jag inte känner igen och en vardag som inte längre tillåter många timmar på gym. Kettlebells och hemmaträning kom in i mitt liv och detta redskap hjälpte mig på min förändringsresa. Envis och nyfiken som jag är ville jag lära mig mer. Jag ville lära mig mer om mammakroppen och hur ett enda redskap kan förändra och utveckla våra kroppar.

Målet var att bli smal igen. Min resa tillbaka från mammakroppen började med just det målet; att bli smal och smärt igen. Smala Betty från förr var målbilden. Hemmaträning och strikt kosthållning gav mig snabbt den smala kroppen tillbaka – en kropp som ofta var trött och utan glädje. Trött på mig och min strikta kosthållning var också min underbara familj. Två små tjejer började växa upp och stora ord som förebild, balans och ansvar diskuterades. En livsstil började grundläggas.

Varför tränar jag och varför äter jag som jag gör? Hur vill jag leva och på vilket sätt får träning plats i mitt liv?
Istället för att bara bli smal blev målet att träna för att orka leva ett aktivt liv med mina barn i en mammakropp som behöver stärkas inifrån och ut. En kropp som behöver orka ett ganska hektiskt liv. Att träna på ett effektivt sätt och äta bra men utan förbud för att orka mitt hektiska liv. När jag började granska perioder utan träning insåg jag att det saknades en viktig sak; glädje. När glädjen tog slut kom avbrotten. En bidragande orsak till det var att träningen blev en belastning. För stora krav, för många timmar, för intensiva pass utan variation. Jag landade i en stark kropp och knopp, en harmonisk familj och en växande dröm om att hjälpa andra kvinnor att hitta glädje och bygga en stark kropp.

Målet att förverkliga drömmen
Eftersom jag och min man jobbar och har vår tandvårdsklinik tillsammans hade jag fördelen att kunna styra min tid och med stödet från honom vågade jag satsa på att utbilda mig. Jag gick alla mammatränarutbildningar och kettlebellutbildningar som finns. Dessa kompletterade jag med funktionell tränarutbildning, eleiko strengt coach-utbildning och kostutbildning. Min dröm om en specialitet inom träning för kvinnor växte sig starkare. Efter några års träning av mammor och kvinnor insåg jag att min kärlek till funktionell träning, framför allt kettlebells, är stor men att min största passion ligger i att lära andra och coacha dem till förändring och i många fall bättre hälsa.

The B-ROOM blev verklighet. Rummet med stark tro på alla kvinnors potential att förverkliga sig själva. Här arbetar vi med sund och naturlig träning som stärker kroppen för vardagens alla utmaningar. Små grupper, individualitet och gemenskap utöver det vanliga. Det är träning för livet, och för att kunna träna hela livet behöver träningen vara kul och enkel. Det har blivit The B-ROOMs koncept: kul och enkel träning för alla, livet ut.  Företaget har växt och jag med det. Sakta men säkert har jag fasat ut mitt tidigare jobb till förmån för B-ROOM. Den utmaning det arbetet ger är något jag älskar. Att se andra hitta glädje i rörelser och älska känslan den ger. Att utvecklas och att våga satsa är otroligt motiverande för mig. Min drivkraft och stora mission är just att förmedla mitt varför – varför jag och många med mig väljer att träna. Att alla ska kunna hitta sitt eget sätt och få den där kicken, kunna känna lusten och glädjen i att träna.

Familjen då?
Ja, de har följt med i utvecklingen. Barnen har växt in i detta och det är numera en naturlig del för dem. De har rörelseglädjen och viljan att upptäcka och prova det okända. Min man har tappat en arbetskamrat men vunnit en träningskompis. Utan honom hade detta aldrig gått att genomföra. Han har varit mitt stöd genom detta, både ekonomiskt och emotionellt. Det är mycket arbete att driva två företag, men tillsammans är vi numera ett oslagbart team. Vi är starka och mer enade nu än någonsin tidigare.

Mitt råd till dig som vill börja träna eller som söker motivation är att vara ärlig mot dig själv. Ha ditt varför klart för dig och ha en realistisk syn på ditt liv. Träning är inte allt i livet. Träning ger dig däremot ork att leva livet. Hitta sätt att få in glädje och enkelhet i din träning. Mitt råd till dig som har en dröm eller ett mål att uppnå, oavsett om det gäller träning eller andra aspekter i livet, är att våga ta steget. Att ta det första steget är oftast det som är det svåraste. Konkretisera och delge andra dina planer. Ensam är sällan stark. Eller som mottot för The B-ROOM är, ”be all you can be”.

 

B-ROOM_peach_CMYK_liten

 

One thought on “Veckans inspirationskälla: Betty

Kommentera

