Ser du inte vad som finns framför näsan på dig? Backa bandet!

Ibland är det bästa en kan göra att ta ett steg tillbaka. När jag tycker att det är svårt att tyda det som finns rakt framför näsan och har svårt att bestämma riktning har jag lärt mig att det är bäst att backa bandet lite. Att våga lämna saker som de ter sig precis i den stunden och se på dem från ett annat perspektiv. Det är en vecka kvar till studenten och jag känner mig litet trött. Jag har jobbat för mycket och jag har haft svårt att hitta tillfälle att ladda batterierna. Det tar lite på krafterna. Jag tillbringar mycket tid liggandes på soffan. Jag somnar som en klubbad säl när jag lägger ner huvudet på kudden och vaknar knappt när klockan ringer. Jag som vanligtvis är morgonpigg får övertala mig själv att stiga ur sängen efter många snoozningar. Och jag hatar att snooza. Det gör mig bara tröttare. Jag började ta åt mig av människors åsikter och älta sådant jag inte kan styra över.

Precis där och då var det viktigt för mig att backa det där bandet. Att lyssna inåt, ge mig själv tid att reflektera och vara med mig själv. Jag är nämligen en människa som kräver ofantligt mycket egentid och när jag inte ser till att skaffa det börjar jag lätt beskylla min situation på andra människor. Det är lika dumt som onödigt eftersom det aldrig är någon annan människas ansvar att göra mig lycklig. Inte en mammas ansvar. Inte en partners. Ingens. Det ansvaret är alltid mitt och ditt. Det handlar inte om att andra människor inte vill göra oss lyckliga. Det handlar snarare om att det är klippt omöjligt för dem att göra det om vi inte är med på tåget. När det kommer till kritan är det vi själva som bär ansvaret för våra beslut och val i livet. När jag står inför ett vägskäl i livet är det jag, och enbart jag, som kan bestämma vilken väg jag ska gå.

För att bli lite mer grundad och stabil i mig själv har jag tagit helgen till att styra med annat. Jag har planerat blommor på min balkong. Sprungit intervaller och känt mig som en miljon svettiga kronor. Ätit frukost i sängen. Kramats. Bakat gottebollar för första gången på evigheter. Ätit vanligt sockergodis. Balansen ni vet. Druckit te i favoritmuggarna. Pratat om livet. Gråtit ut känslor som suttit fast i halsen. Mediterat. Känt mig svag och liten. Rest mig och känt mig stark. Hejat på mig själv för tre snusfria veckor och för att jag tagit mig igenom de där 21 dagarna som det tar att bryta en ovana. Eller snarare skapa en ny vana.

Och som jag har saknat er. Det känns som att jag har misskött mitt barn. Som att jag har varit en dålig mamma som slarvat och inte matat sin bebis. Men nu ska jag vara en bra mamma. Jag ska ta hand om min bebis. Älska och vårda den ömt. Jag tänker att gnistan försvinner ibland när man är mamma. Att alla mammor tröttnar på sina barn ibland. Jag tröttnar och gnistan avtar mellan varven ibland när jag tvingas lägga energi på att stå upp för mig själv. Om och om och om igen. Tidvis tycker jag, helt ärligt, att det är både är larvigt och tröttsamt att människor i min lilla stad har åsikter om mitt sätt att leva. Tidvis dödar det drivkraften att göra min grej. Faktiskt. Bäst mår jag av att inte lyssna på snacket men vet ni vad? Ibland är det svårt. Det tänker jag vara helt ärlig och öppen med. Att behöva bemöta negativa kommentarer tar på krafterna även om jag har iklätt mig ganska hård hud under årens lopp. Det är nog bara så att jag ibland blir förvånad över att jag, lilla jag, kan driva människor till vansinne med en blogg, ett instagramkonto och ett sätt att leva som är vadå? Tråkigt? Hälsosamt? Udda? Come on! Jag är ju ingen ond människa. Jag vill ju bara inspirera och motivera mig själv och andra människor till att leva sitt bästa liv som sitt bästa jag. That’s it.

Snart är det sommarlov. Jag väljer att se allt jag har tagit mig igenom och klarat av den här sista månaden istället för att be om ursäkt för allt jag inte har gjort den sista tiden. Jag har tagit mig igenom en tung tid med tämligen god balans. Jag må vara lite trött och bräcklig. Ibland gråter jag för småsaker. Men mitt i allt det där är jag också stark och uthållig och ofantligt bra på många sätt. Snart är det sommarlov. Jag kan ta mig tid att umgås, springa i skogen och laga god mat. Dricka vin med en vän. Jag kan ladda batterierna och vakna glad och utvilad på morgonen. Redo att möta dagen. I svåra tider är det viktigt att hålla fokus på målet. Att koncentrera sig på här och nu, samtidigt som vi blickar framåt. Det finns en anledning till att framrutan på bilen är större än backspegeln.

Ser du inte allt det som finns framför nästan på dig? Backa bandet. Se din situation från ett annat håll. Öppna upp för nya perspektiv.  Nya möjligheter. Nya vägar att vandra.

20140608-100847-36527122.jpg20140608-100847-36527012.jpg20140608-100846-36526718.jpg
One thought on “Ser du inte vad som finns framför näsan på dig? Backa bandet!

  1. Vad är det med människor och avundsjuka och skit? När du skriver om detta flyttas jag tillbaka till gymnasiet då jag själv bodde där. Jag är en helt annan människa idag men då var det mycket skitsnack. En del befogat en den bara skit. Jag gick min egen väg, sa vad jag tyckte och var allmänt dryg ibland. Jag kan sakna staden ibland men tror att för mycket sitter kvar i ” väggarna” för att jag skulle känna mig helt bekväm. Jag är en helt annan person men upplever ändå att vissa människor tror att jag är den där uppstudsiga tonåringen som satte näsan i vädret om något inte passade. Det har runnit lite vatten under broarna sen dess om man säger så.

    Vet inte vad jag vill säga med detta. Att jag förstår. Att jag tycker du är stark. Att su ska skita i småstadsmentaliteten när den visar sitt fula ansikte.

    Kramar till dig!

Kommentera

